Lapsi keskiössä : Tehostetun perhetyön työntekijöiden näkemyksiä pienten lasten osallisuudesta
Perkiömäki, Satu; Toivonen, Mari (2016)
Perkiömäki, Satu
Toivonen, Mari
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120919691
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120919691
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisena tehostetun perhetyön työntekijät näkevät alle kouluikäisten lasten osallisuuden lastensuojelun perhetyön toimintaympäristössä. Lisäksi tarkoituksena oli tuoda esiin työntekijöiden näkemyksiä pienten lasten osallisuuden toteutumisesta tehostetun perhetyön käytännöissä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, yhteistyössä Tampereen kaupungin tehostetun perhetyön yksikön kanssa. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui lastensuojelun perhetyön, lapsilähtöisen työskentelyn sekä lapsen osallisuuden keskeisistä teemoista.
Aineistonkeruu tapahtui haastattelemalla tehostetun perhetyön työntekijöitä ryhmähaastattelun muodossa. Haastatteluun osallistui kuusi työntekijää Tampereen kaupungin tehostetun perhetyön yksiköstä. Haastateltavat olivat lastensuojelun perhetyön asiakasperheiden parissa työskenteleviä ammattilaisia, jotka olivat iältään, koulutus- ja työhistorialtaan erilaisia. Kerätty aineisto analysoitiin sisällön analyysin avulla.
Tutkimustuloksista ilmeni, että pienen lapsen osallisuuden yhtenä lähtökohtana on perheen toimivan arjen edistäminen. Työskentelyssä mukana on koko perhe, kuitenkin siten, että lapsi on työskentelyn keskiössä näkyvänä, kuultavana, osallistuvana ja vaikuttavana yksilönä. Tutkimustuloksista ilmeni, että aikuisen rooli alle kouluikäisen lapsen osallisuuden edistäjänä ja mahdollistajana on merkittävä. Työntekijän roolina on lapsen näkyväksi tekeminen ja hänen tarpeidensa sanoittaminen eri tahoille. Pienten lasten osallisuutta tehostetun perhetyön kontekstissa toteutetaan parhaiten kiinnostuneella ja lapsen maailman ymmärtämiseen pyrkivällä kohtaamisella.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, yhteistyössä Tampereen kaupungin tehostetun perhetyön yksikön kanssa. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui lastensuojelun perhetyön, lapsilähtöisen työskentelyn sekä lapsen osallisuuden keskeisistä teemoista.
Aineistonkeruu tapahtui haastattelemalla tehostetun perhetyön työntekijöitä ryhmähaastattelun muodossa. Haastatteluun osallistui kuusi työntekijää Tampereen kaupungin tehostetun perhetyön yksiköstä. Haastateltavat olivat lastensuojelun perhetyön asiakasperheiden parissa työskenteleviä ammattilaisia, jotka olivat iältään, koulutus- ja työhistorialtaan erilaisia. Kerätty aineisto analysoitiin sisällön analyysin avulla.
Tutkimustuloksista ilmeni, että pienen lapsen osallisuuden yhtenä lähtökohtana on perheen toimivan arjen edistäminen. Työskentelyssä mukana on koko perhe, kuitenkin siten, että lapsi on työskentelyn keskiössä näkyvänä, kuultavana, osallistuvana ja vaikuttavana yksilönä. Tutkimustuloksista ilmeni, että aikuisen rooli alle kouluikäisen lapsen osallisuuden edistäjänä ja mahdollistajana on merkittävä. Työntekijän roolina on lapsen näkyväksi tekeminen ja hänen tarpeidensa sanoittaminen eri tahoille. Pienten lasten osallisuutta tehostetun perhetyön kontekstissa toteutetaan parhaiten kiinnostuneella ja lapsen maailman ymmärtämiseen pyrkivällä kohtaamisella.