Sammankopplingen mellan genustänk och fysisk aktivitet på ett daghem : En kvalitativ studie
Westerlund, Jasmine (2016)
Westerlund, Jasmine
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120919683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120919683
Tiivistelmä
Epäoikeudenmukaisuus sukupuolten välillä on ongelma, josta keskustellaan nykyään paljon. Se miten me kohtelemme lapsia vaikuttaa siihen, mitä heistä tulee ja mitä mahdollisuuksia heillä tulee olemaan. Tämä lopputyö tehtiin yhteistyössä Folkhälsanin Kastanjen päiväkodin kanssa ja se tutkii miten liikunta ja sukupuolten tasa-arvoajattelu toimii ja toteutuu. Kastanjen on yksi Folkhälsanin terveyttä edistävistä päiväkodeista Turussa. Menetelmät olivat laadullisia ja sisälsivät sekä havainnointeja että haastattelun. Työn tavoitteena oli saada lisää ymmärrystä päiväkodin toiminnasta ja miten sukupuolten tasa-arvoajattelu näyttäytyy ja toteutuu käytännössä. Pääosin tarkasteltiin sukupuolten tasa-arvoajattelun ilmenemistä fyysisten aktiviteettien yhteydessä. Tavoitteet olivat, että muutkin päiväkodit voisivat hyötyä tutkielman tuloksista. Samalla tarkasteltu päiväkoti saisi vahvistuksen siitä, jos se on saavuttanut tavoitteensa sukupuolten tasa-arvoajattelussa myös liikunnassa. Tutkimuskysymykset olivat:
1. Miten yleinen tasa-arvoajattelu näkyy päiväkodin toiminnassa ja toimiiko se suunnitelman mukaisesti?
2. Miten liikunnan ja tasa-arvon yhteys näkyy päiväkodissa?
Lopputuloksena oli, että päiväkoti on onnistunut hyvin tasa-arvon toteuttamisessa. Havainnot eri tilanteista osoittivat tasa-arvoisen ajattelutavan olevan mukana liikuntaa
harjoitettaessa sekä muussa toiminnassa. Myös tulokset haastattelusta vahvistivat havainnointituloksia. Haastattelussa tuli esille tasa-arvoajattelun elävän sulavasti
päiväkodin arjen sisällä ja henkilökunta oli tietoinen tästä. Keskusteluosiossa tulevat esiin ajatukset siitä, riittivätkö kaksi tarkkailutilaisuutta ja yksi haastattelu tekemään nämä johtopäätökset. Olisi tietenkin ollut mielenkiintoista tarkkailla kahta eri päiväkotia (toinen tasa-arvoajattelulla ja toinen ilman sitä) ja vertailla tuloksia keskenään.
Tämä olisi vaatinut enemmän aikaa ja mahdollisuutta työskennellä myös toisessa päiväkodissa.
1. Miten yleinen tasa-arvoajattelu näkyy päiväkodin toiminnassa ja toimiiko se suunnitelman mukaisesti?
2. Miten liikunnan ja tasa-arvon yhteys näkyy päiväkodissa?
Lopputuloksena oli, että päiväkoti on onnistunut hyvin tasa-arvon toteuttamisessa. Havainnot eri tilanteista osoittivat tasa-arvoisen ajattelutavan olevan mukana liikuntaa
harjoitettaessa sekä muussa toiminnassa. Myös tulokset haastattelusta vahvistivat havainnointituloksia. Haastattelussa tuli esille tasa-arvoajattelun elävän sulavasti
päiväkodin arjen sisällä ja henkilökunta oli tietoinen tästä. Keskusteluosiossa tulevat esiin ajatukset siitä, riittivätkö kaksi tarkkailutilaisuutta ja yksi haastattelu tekemään nämä johtopäätökset. Olisi tietenkin ollut mielenkiintoista tarkkailla kahta eri päiväkotia (toinen tasa-arvoajattelulla ja toinen ilman sitä) ja vertailla tuloksia keskenään.
Tämä olisi vaatinut enemmän aikaa ja mahdollisuutta työskennellä myös toisessa päiväkodissa.