Liiviliikkeen perustaminen verkkoon
Rautio, Kristiina (2016)
Rautio, Kristiina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120819632
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120819632
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä kaikkea tulee ottaa huomioon verkkokauppaa perustaessa. Perustettavan verkkokaupan liikeidea on tarjota kohtuuhintaisia rintaliivejä isorintaisille naisille. Toimeksiantajaa kiinnosti, miten välttää yleisimmät kompastuskivet verkkokauppaa perustettaessa.
Opinnäytetyöhön tutkittiin alan kirjallisuutta ja tätä kautta laadittiin ohjeistus verkkokaupan perustamiseen. Ensin selvitettiin yrityksen perustamiseen vaadittavat toimet, jonka jälkeen lähdettiin tutkimaan verkkokaupan teoriaa. Teoriaosuudessa käytiin läpi niin tuotevalikoimaa, maksu- ja toimitustapoja, kuin verkkokaupan tekniikkaakin, markkinointia unohtamatta. Tämän jälkeen selvitettiin alan pääkilpailijat, sekä niiden vahvuudet ja heikkoudet. Opinnäytetyön päätteeksi tehtiin laadullinen tutkimus, joka toteutettiin yksilöhaastatteluina teemahaastattelua käyttäen. Tutkimuksessa haastateltiin 25-55 -vuotiaita isorintaisia naisia, jotka ovat joskus ostaneet verkkokaupasta. Haastatteluteemoja olivat rintaliivien ostamisen ongelmat, verkkokaupan luotettavuuteen vaikuttavat tekijät, sekä rintaliivien markkinointi.
Opinnäytetyötä tehdessä havaittiin, että onnistuneen verkkokaupan perustaminen vaatii paljon työtä ja pohdintaa. Tärkeimmiksi asioiksi voisi mainita verkkokaupan toimivuuden, luotettavuuden saavuttamisen ja oikeanlaisen markkinoinnin kohderyhmälle. Luotettavuuden voi saavuttaa esimerkiksi selkeillä, toimivilla verkkosivuilla ja positiivisten käyttäjäkokemusten avulla. Rintaliivien markkinoinnissa taas tulisi ottaa huomioon kohderyhmä entistä tarkemmin, sillä monet isorintaiset naiset kokivat normaalivartaloisen mallin mielekkäämmäksi, kuin erittäin hoikan mallin. Aiheesta saisi jatkotutkimuksia, esimerkiksi miten suuririntaisten naisten rintaliivien markkinointi eroaa normaalien kokojen markkinoinnista. Verkkokaupan perustaminen on työläs operaatio, mutta tämän opinnäytetyön avulla toimeksiantaja saa siihen enemmän tietoa ja näin välttää yleisimmät kompastuskivet.
Opinnäytetyöhön tutkittiin alan kirjallisuutta ja tätä kautta laadittiin ohjeistus verkkokaupan perustamiseen. Ensin selvitettiin yrityksen perustamiseen vaadittavat toimet, jonka jälkeen lähdettiin tutkimaan verkkokaupan teoriaa. Teoriaosuudessa käytiin läpi niin tuotevalikoimaa, maksu- ja toimitustapoja, kuin verkkokaupan tekniikkaakin, markkinointia unohtamatta. Tämän jälkeen selvitettiin alan pääkilpailijat, sekä niiden vahvuudet ja heikkoudet. Opinnäytetyön päätteeksi tehtiin laadullinen tutkimus, joka toteutettiin yksilöhaastatteluina teemahaastattelua käyttäen. Tutkimuksessa haastateltiin 25-55 -vuotiaita isorintaisia naisia, jotka ovat joskus ostaneet verkkokaupasta. Haastatteluteemoja olivat rintaliivien ostamisen ongelmat, verkkokaupan luotettavuuteen vaikuttavat tekijät, sekä rintaliivien markkinointi.
Opinnäytetyötä tehdessä havaittiin, että onnistuneen verkkokaupan perustaminen vaatii paljon työtä ja pohdintaa. Tärkeimmiksi asioiksi voisi mainita verkkokaupan toimivuuden, luotettavuuden saavuttamisen ja oikeanlaisen markkinoinnin kohderyhmälle. Luotettavuuden voi saavuttaa esimerkiksi selkeillä, toimivilla verkkosivuilla ja positiivisten käyttäjäkokemusten avulla. Rintaliivien markkinoinnissa taas tulisi ottaa huomioon kohderyhmä entistä tarkemmin, sillä monet isorintaiset naiset kokivat normaalivartaloisen mallin mielekkäämmäksi, kuin erittäin hoikan mallin. Aiheesta saisi jatkotutkimuksia, esimerkiksi miten suuririntaisten naisten rintaliivien markkinointi eroaa normaalien kokojen markkinoinnista. Verkkokaupan perustaminen on työläs operaatio, mutta tämän opinnäytetyön avulla toimeksiantaja saa siihen enemmän tietoa ja näin välttää yleisimmät kompastuskivet.