Kokonaisvaltainen hyvinvointi - muista huolehtia ikääntyneen hymystä : digitaalinen oppimisympäristö lähihoitajaopiskelijoille ikääntyneen suun terveydestä
Mäkimarttunen, Linda; Harsia, Milla; Lindberg, Jutta (2016)
Mäkimarttunen, Linda
Harsia, Milla
Lindberg, Jutta
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120819559
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120819559
Tiivistelmä
Suun terveys on yhteydessä yleisterveyteen, ja se on merkittävä osa kokonaisvaltaista hyvinvointia. Ikäänty-neiden suun terveys tulisi nähdä osana kokonaisvaltaista terveyden edistämistä, eikä sitä pitäisi ajatella vain suun terveydenhuollon ammattilaisten tehtävänä. Ongelmana voi kuitenkin olla, että lähihoitajilla ei ole riittä-viä valmiuksia ikääntyneiden suun terveyden tukemiseen. Siksi on tärkeää kehittää lähihoitajaopiskelijoiden osaamista ikääntyneiden suun terveydestä.
Toiminnallinen opinnäytetyö muodostuu raportista ja tuotoksesta. Opinnäytetyön tilaajana on Pohjois-Karjalan ammattiopisto. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä digitaalinen oppimisympäristö lähihoitajaopiskelijoille, jotka suuntautuvat vanhustyöhön. Opinnäytetyön teoriaosuus koostui terveen suun merkityksestä ikäänty-neelle, ja ikääntyneen suun yleisimmistä ongelmista, niiden ennaltaehkäisystä ja oireiden helpottamisesta. Lisäksi opinnäytetyössä käsitellään ikääntyneen suun puhdistamista ja omahoidon tukemista. Teoriaosuus opinnäytetyössä on kirjoitettu monipuolisia lähteitä, kuten alan kirjallisuutta, tutkimuksia ja verkkoartikkeleita käyttäen. Digitaalinen oppimisympäristö sisältää teorian tietoiskuina, tiivistelminä, videoina sekä kuvina.
Opinnäytetyön yksi tärkeimmistä tavoitteista oli varmistaa, että lähihoitaja ymmärtää terveen suun merkityk-sen ikääntyneen kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissa ja sen, miten moneen asiaan suun terveys vaikuttaa. Tavoitteena oli myös, että lähihoitajien tietotaito kehittyy suun terveyden osa-alueella digitaalisen oppimis-ympäristön avulla, sillä nykyisen lähihoitajakoulutuksen sisältämä opetus suun terveydestä ei ole riittävää.
Digitaalinen oppimisympäristö on käyttäjilleen sekä tekijöilleen helppokäyttöinen ja maksuton, eikä sitä ole salasanasuojattu. Sitä voidaan hyödyntää lähihoitajaopiskelijoiden opetuksessa ja työharjoitteluissa. Valmis-tuttuaan lähihoitajat voivat käyttää digitaalista oppimisympäristöä tukena myös työelämässä.
Toiminnallinen opinnäytetyö muodostuu raportista ja tuotoksesta. Opinnäytetyön tilaajana on Pohjois-Karjalan ammattiopisto. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä digitaalinen oppimisympäristö lähihoitajaopiskelijoille, jotka suuntautuvat vanhustyöhön. Opinnäytetyön teoriaosuus koostui terveen suun merkityksestä ikäänty-neelle, ja ikääntyneen suun yleisimmistä ongelmista, niiden ennaltaehkäisystä ja oireiden helpottamisesta. Lisäksi opinnäytetyössä käsitellään ikääntyneen suun puhdistamista ja omahoidon tukemista. Teoriaosuus opinnäytetyössä on kirjoitettu monipuolisia lähteitä, kuten alan kirjallisuutta, tutkimuksia ja verkkoartikkeleita käyttäen. Digitaalinen oppimisympäristö sisältää teorian tietoiskuina, tiivistelminä, videoina sekä kuvina.
Opinnäytetyön yksi tärkeimmistä tavoitteista oli varmistaa, että lähihoitaja ymmärtää terveen suun merkityk-sen ikääntyneen kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissa ja sen, miten moneen asiaan suun terveys vaikuttaa. Tavoitteena oli myös, että lähihoitajien tietotaito kehittyy suun terveyden osa-alueella digitaalisen oppimis-ympäristön avulla, sillä nykyisen lähihoitajakoulutuksen sisältämä opetus suun terveydestä ei ole riittävää.
Digitaalinen oppimisympäristö on käyttäjilleen sekä tekijöilleen helppokäyttöinen ja maksuton, eikä sitä ole salasanasuojattu. Sitä voidaan hyödyntää lähihoitajaopiskelijoiden opetuksessa ja työharjoitteluissa. Valmis-tuttuaan lähihoitajat voivat käyttää digitaalista oppimisympäristöä tukena myös työelämässä.