Imagon kartoittaminen ja kehittäminen : Case Yritys X
Arjakka, Aleksi (2016)
Arjakka, Aleksi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120819554
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120819554
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on henkilöstöpalvelualalla toimiva yritys, jonka nimi pidetään tässä opinnäytetyöraportissa salaisena. Työn tarkoituksena on kehittää toimeksiantajan imagoa ohjaamalla yritystä toteuttamaan tiettyjä toimenpiteitä sen parantamiseksi. Tavoite on, että ehdotukset ovat toteuttamiskelpoisia ja että ne hyödyttävät yritystä imagon kehittämisessä. Imagoa myös kartoitettiin kyselyn avulla, jotta saatiin parempi käsitys sen nykytilasta ja viitettä kehitettävistä seikoista.
Teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta osiosta, joissa käsitellään imagoa ja brändiä, niiden merkitystä ja yhteyttä sekä imagon kehittämistä. Teoreettinen viitekehys toimii kehitysehdotusten luomisen pohjana. Teoriaosuuden lisäksi opinnäytetyössä tehty kartoitus ohjaa kehitysehdotusten luontia. Imagon kartoitus toteutettiin internet-kyselynä Savonia-ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Kysely koostui erilaisista kysymyksistä ja väittämistä. Kyselyssä pääteemoja olivat tunnettuuden ja mielikuvien selvittäminen. Kyselyyn vastasi kaikkiaan 278 henkilöä.
Kartoituksen tuloksista nousi erityisesti esiin imagon heikko tunnettuus. Imagon kehittämisessä tunnettuuden lisääminen siis nousi tärkeäksi seikaksi. Imago-ongelma on nimenomaan heikko tunnettuus, eikä se että imago olisi erityisesti negatiivinen. Teoreettisen viitekehyksen ja tämän kartoituksen avulla luotiin toimeksiantajaa varten kehitysehdotuksia, joiden avulla imagoa voidaan kehittää paremmaksi ja tunnetummaksi.
Teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta osiosta, joissa käsitellään imagoa ja brändiä, niiden merkitystä ja yhteyttä sekä imagon kehittämistä. Teoreettinen viitekehys toimii kehitysehdotusten luomisen pohjana. Teoriaosuuden lisäksi opinnäytetyössä tehty kartoitus ohjaa kehitysehdotusten luontia. Imagon kartoitus toteutettiin internet-kyselynä Savonia-ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Kysely koostui erilaisista kysymyksistä ja väittämistä. Kyselyssä pääteemoja olivat tunnettuuden ja mielikuvien selvittäminen. Kyselyyn vastasi kaikkiaan 278 henkilöä.
Kartoituksen tuloksista nousi erityisesti esiin imagon heikko tunnettuus. Imagon kehittämisessä tunnettuuden lisääminen siis nousi tärkeäksi seikaksi. Imago-ongelma on nimenomaan heikko tunnettuus, eikä se että imago olisi erityisesti negatiivinen. Teoreettisen viitekehyksen ja tämän kartoituksen avulla luotiin toimeksiantajaa varten kehitysehdotuksia, joiden avulla imagoa voidaan kehittää paremmaksi ja tunnetummaksi.