Matkakohteena Sri Lanka
Turunen, Ilona (2016)
Turunen, Ilona
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120819484
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120819484
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Sri Lankan matkailua. Tavoitteena on selvittää mitä tarjottavaa Sri Lankalla on suomalaisille matkailijoille. Työssä tutkitaan kohteen sopivuutta suomalaisille matkailijoille ja vastataan tutkimuskysymykseen; onko Sri Lanka suomalaisille sopiva matkakohde. Työn tarkoituksena on myös kartoittaa alueen vetovoimatekijöitä sekä listata joitain matkailukohteita.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu matkustuskäyttäytymiseen ja kohdevalintaan vaikuttavista tekijöistä. Työssä on käyty läpi myös matkakohteen määritelmää, kuluttajakäyttäytymistä sekä matkailijatypologioita. Sri Lanka on esitelty matkakohteena, selvitetty saaren vetovoimatekijöitä ja perehdytty muun muassa matkustajamääriin. Apuna on käytetty SWOT-analyysia arvioitaessa kohteen heikkouksia ja vahvuuksia suomalaisia matkailijoita ajatellen.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä menetelmää ja aineistonhankinta menetelmäksi valittiin kyselylomake. Kyselytutkimuksessa käytetty lomake luotiin Webropol-ohjelmalla ja sen linkkiä jaettiin pääasiassa Facebookissa. Tutkimuslomakkeen linkki oli avoinna viikon marraskuussa 2016. Tulosten analysoinnissa käytettiin Webropolin analysointityökalua sekä Wordia.
Sri Lankalla on paljon annettavaa matkailijoille. Kaukaisen sijaintinsa ja hankalan saavutettavuuden vuoksi kohde ei tällä hetkellä ole täysin ideaali suomalaisille matkailijoille. Alueen matkailun kehittyessä ja matkailumäärien pikkuhiljaa kasvaessa kohteella on hyvät mahdollisuudet nousta suosituksi matkailukohteeksi suomalaisten matkailijoiden keskuudessa.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu matkustuskäyttäytymiseen ja kohdevalintaan vaikuttavista tekijöistä. Työssä on käyty läpi myös matkakohteen määritelmää, kuluttajakäyttäytymistä sekä matkailijatypologioita. Sri Lanka on esitelty matkakohteena, selvitetty saaren vetovoimatekijöitä ja perehdytty muun muassa matkustajamääriin. Apuna on käytetty SWOT-analyysia arvioitaessa kohteen heikkouksia ja vahvuuksia suomalaisia matkailijoita ajatellen.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä menetelmää ja aineistonhankinta menetelmäksi valittiin kyselylomake. Kyselytutkimuksessa käytetty lomake luotiin Webropol-ohjelmalla ja sen linkkiä jaettiin pääasiassa Facebookissa. Tutkimuslomakkeen linkki oli avoinna viikon marraskuussa 2016. Tulosten analysoinnissa käytettiin Webropolin analysointityökalua sekä Wordia.
Sri Lankalla on paljon annettavaa matkailijoille. Kaukaisen sijaintinsa ja hankalan saavutettavuuden vuoksi kohde ei tällä hetkellä ole täysin ideaali suomalaisille matkailijoille. Alueen matkailun kehittyessä ja matkailumäärien pikkuhiljaa kasvaessa kohteella on hyvät mahdollisuudet nousta suosituksi matkailukohteeksi suomalaisten matkailijoiden keskuudessa.