Päihdehoitotyön opetusvälineiden kehittäminen
Ayyar, Seena (2016)
Ayyar, Seena
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719325
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719325
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli päihdehoitotyön opetusvälineiden kehittäminen sairaanhoitajankoulutukseen opetusmetodiksi. Opinnäytetyö on osa Metropolia Ammattikorkeakoulun mielenterveys- ja päihdehoitotyön opintojakson kehittämistä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia näyttöön perustuvan tiedon perustella lisää kysymyksiä aikaisemmin kehitettyyn päihdepeliin, jota sairaanhoitajaopiskelijat käyttävät mielenterveys- ja päihdehoitotyön opiskeluun. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää sairaanhoitajaopiskelijan tietämystä päihdehoitotyön asiakkaan tai potilaan ohjauksesta ja hoitamisesta.
Tämä opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistyö, joka toteutettiin Ojasalon ym. 2009 mallin mukaan. Työ antaa sairaanhoitajaopiskelijoille itsenäisiä eväitä päihdepotilaan hoitotyöhön ja mahdollisuuden tutustua siihen. Päihdepelin kysymyskortit on kehitetty keräämällä tietoa alkoholista, sekakäytöstä, bentsodiatsepiinista, ohjauksesta ja päihdehoitotyöstä. Kysymyskortteja laatiessa on perehdytty laajasti kyseisiin osa-alueisiin, joten kysymyskorttien sisältö on luotettava.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi 25 kysymyskorttia, joita voidaan käyttää mielenterveys- ja päihdehoitotyön opintojaksolla sairaanhoitajaopiskelijoille.
Päihdepelin kysymyskorttien sisältöä tulisi vielä kehittää tulevaisuudessa, jotta päihdepeli antaisi hyvää tietoa mielenterveys- ja päihdehoitotyön opintojaksolle osallistuville sairaanhoitajaopiskelijoille.
Tämä opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistyö, joka toteutettiin Ojasalon ym. 2009 mallin mukaan. Työ antaa sairaanhoitajaopiskelijoille itsenäisiä eväitä päihdepotilaan hoitotyöhön ja mahdollisuuden tutustua siihen. Päihdepelin kysymyskortit on kehitetty keräämällä tietoa alkoholista, sekakäytöstä, bentsodiatsepiinista, ohjauksesta ja päihdehoitotyöstä. Kysymyskortteja laatiessa on perehdytty laajasti kyseisiin osa-alueisiin, joten kysymyskorttien sisältö on luotettava.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi 25 kysymyskorttia, joita voidaan käyttää mielenterveys- ja päihdehoitotyön opintojaksolla sairaanhoitajaopiskelijoille.
Päihdepelin kysymyskorttien sisältöä tulisi vielä kehittää tulevaisuudessa, jotta päihdepeli antaisi hyvää tietoa mielenterveys- ja päihdehoitotyön opintojaksolle osallistuville sairaanhoitajaopiskelijoille.