Lyömäsoitinten nuotinnus AngularJS ja D3 -ohjelmilla
Luukkonen, Mikko (2016)
Luukkonen, Mikko
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719299
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719299
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä toteutettiin länsiafrikkalaisten dundun- ja djemberumpujen selainpohjaisen nuotinnussovelluksen prototyyppi. Työ tehtiin käyttämällä kahta teknologiaa: AngularJS ja D3.js. Angular on Googlen ylläpitämä sovelluskehitysalusta joka on suunniteltu yksisivuisten sovellusten kehitystyökaluksi. D3 on JavaScript –kirjasto datan visualisointiin.
Työn teoreettinen osa jakaantuu kahteen osioon. Ensimmäisessä osuudessa esitellään sovelluksen tukemat instrumentit ja joitain rytmiikan peruselementtejä. Tarkoituksena on antaa tarvittava pohjatieto nuotinnuksen ymmärtämiselle. Toisessa osuudessa tutkitaan käytettyjä teknologiota tarkemmin, Angularin toimintaa, kuinka sen parhaita ominaisuuksia on tarkoitettu käytettävän, ja sen tärkeimpiä sovelluskomponentteja. Toisekseen havainnollistetaan D3:n kykyä sitoa dataa visuaalisiin HTML –elementteihin ja luoda näiden välille vuorovaikutusta.
Operationaalisessa osuudessa esitellään suunnitelma ja arkkitehtuuri sovelluksen toteuttamiseksi, jonka jälkeen sovelluksen toteutusta havainnollistetaan lukuisin konkreettisin koodiesimerkein.
Opinnäytetyön päätöskappaleessa reflektoidaan toteutuksen teon vaiheita, peilataan tulosta ja opittuja asioita asetettuihin tutkimuskysymyksiin sekä ruoditaan sovelluksen potentiaalia, puutteita ja jatkokehitysnäkymiä.
Työn teoreettinen osa jakaantuu kahteen osioon. Ensimmäisessä osuudessa esitellään sovelluksen tukemat instrumentit ja joitain rytmiikan peruselementtejä. Tarkoituksena on antaa tarvittava pohjatieto nuotinnuksen ymmärtämiselle. Toisessa osuudessa tutkitaan käytettyjä teknologiota tarkemmin, Angularin toimintaa, kuinka sen parhaita ominaisuuksia on tarkoitettu käytettävän, ja sen tärkeimpiä sovelluskomponentteja. Toisekseen havainnollistetaan D3:n kykyä sitoa dataa visuaalisiin HTML –elementteihin ja luoda näiden välille vuorovaikutusta.
Operationaalisessa osuudessa esitellään suunnitelma ja arkkitehtuuri sovelluksen toteuttamiseksi, jonka jälkeen sovelluksen toteutusta havainnollistetaan lukuisin konkreettisin koodiesimerkein.
Opinnäytetyön päätöskappaleessa reflektoidaan toteutuksen teon vaiheita, peilataan tulosta ja opittuja asioita asetettuihin tutkimuskysymyksiin sekä ruoditaan sovelluksen potentiaalia, puutteita ja jatkokehitysnäkymiä.