Jalkapallon nuorten maaotteluiden katsojamäärän lisääminen
Ylärakkola, Minja (2016)
Ylärakkola, Minja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120619235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120619235
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on kartoitus, jonka tarkoitus on löytää keinoja kasvattaa katsojamäärää nuorten jalkapallomaajoukkueidenotteluissa. Tavoitteena on löytää konkreettisia keinoja kehittää tapahtuman kohderyhmärajausta, oheispalveluita ja markkinointikeinoja, joiden avulla Suomen Palloliito pystyisi saamaan katsojamäärää korkeammaksi.
Suomen Palloliitto on Suomen jalkapalloilun kattojärjestö. Se on perustettu vuonna 1907 ja on tällä hetkellä Suomen suurin lajiliitto yli 130 000 rekisteröityneellä pelaajalla. Palloliitolla on lähes 1000 jäsen seuraa ja joka viikko jalkapallon parissa on 500 000 ihmistä ympäri Suomea.
Työ perustuu uusasiakashankinnan teoriaan. Aineistot kerättiin havainnoinnin, haastattelujen sekä kahden erilaisen työpajamenetelmän, aivoriihen ja world cafén, avulla.
Yli puolet haastateltavista tunsi joukkueesta pelaajan ja tuli tämän vuoksi katsomaan ottelua. Työpajoissa tulleet ehdotukset kohderyhmäksi olivat mm. jalkapallon juniorijoukkueet, yritykset, pelaajien läheiset, maahanmuuttajat sekä liikunnanopettajat. Parhaiksi oheispalve-luiksi valikoituivat erilaiset esityksen, ruokakojut sekä live-veikkaus. Markkinointikeinoina osallistujien mielestä toimisi parhaiten erilaiset yhteistyöt ja sosiaalinen media.
Johtopäätöksinä opinnäytetyö esittää listan mahdollisista kohderyhmistä, markkinointikeinoista sekä oheispalveluista, joilla katsojia voitaisi saada tapahtumiin lisää.
Suomen Palloliitto on Suomen jalkapalloilun kattojärjestö. Se on perustettu vuonna 1907 ja on tällä hetkellä Suomen suurin lajiliitto yli 130 000 rekisteröityneellä pelaajalla. Palloliitolla on lähes 1000 jäsen seuraa ja joka viikko jalkapallon parissa on 500 000 ihmistä ympäri Suomea.
Työ perustuu uusasiakashankinnan teoriaan. Aineistot kerättiin havainnoinnin, haastattelujen sekä kahden erilaisen työpajamenetelmän, aivoriihen ja world cafén, avulla.
Yli puolet haastateltavista tunsi joukkueesta pelaajan ja tuli tämän vuoksi katsomaan ottelua. Työpajoissa tulleet ehdotukset kohderyhmäksi olivat mm. jalkapallon juniorijoukkueet, yritykset, pelaajien läheiset, maahanmuuttajat sekä liikunnanopettajat. Parhaiksi oheispalve-luiksi valikoituivat erilaiset esityksen, ruokakojut sekä live-veikkaus. Markkinointikeinoina osallistujien mielestä toimisi parhaiten erilaiset yhteistyöt ja sosiaalinen media.
Johtopäätöksinä opinnäytetyö esittää listan mahdollisista kohderyhmistä, markkinointikeinoista sekä oheispalveluista, joilla katsojia voitaisi saada tapahtumiin lisää.