HOITOALAN AMMATTIKORKEKOULUOPISKELIJOIDEN TIETÄMYKSEN LISÄÄMINEN SOLUNSALPAAJAHOIDOSTA : oppitunnit opiskelijoille
Hirvonen, Tiia (2016)
Hirvonen, Tiia
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120619220
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120619220
Tiivistelmä
Solunsalpaajahoito on yksi syövän hoitomuoto. Hoidolla pyritään joko pysyvään paranemiseen, täydelliseen oireiden lievittämiseen tai palliatiiviseen hoitoon. Iäkkäiden potilaiden solunsalpaajahoito vaatii pohdintaa, sillä potilaiden iän mukana tulleet yleissairaudet ja ikääntymiseen liittyvä yleinen hauraus heikentävät hoidon sietoa. Hoitajan tehtävänä on antaa solunsalpaajahoitoa ja hallita siihen liittyvää kokonaisvaltaista hoitoa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on lisätä hoitoalanopiskelijoiden tietämystä solunsalpaajahoidosta. Hoitajien olisi hyvä tietää solunsalpaajista, sillä syöpä on yksi suomen yleisimmistä sairauksista. Osastotyössä voi kohdata potilaan, joka saa solunsalpaajahoitoa, ja silloin on hyvä tietää esimerkiksi hoidon sivuvaikutuksista.
Opinnäytetyön tehtävänä oli pitää oppitunnit
Karelia-ammattikorkeakoulun kolmannen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoille. Oppituntien aiheita olivat: yleistä solunsalpaajista, haittavaikutukset, iäkkäät potilaat, hoitajan rooli solunsalpaajahoidossa sekä potilaan ja omaisen tukeminen. Opetusmenetelmänä käytettiin luentoa, ryhmätehtävää ja videoita. Opiskelijoilta saama palaute oli positiivista. Jatkossa oppitunteja voisi pitää terveydenhoitajaopiskelijoille sekä valmistuneille hoitajille.
Opinnäytetyön tarkoituksena on lisätä hoitoalanopiskelijoiden tietämystä solunsalpaajahoidosta. Hoitajien olisi hyvä tietää solunsalpaajista, sillä syöpä on yksi suomen yleisimmistä sairauksista. Osastotyössä voi kohdata potilaan, joka saa solunsalpaajahoitoa, ja silloin on hyvä tietää esimerkiksi hoidon sivuvaikutuksista.
Opinnäytetyön tehtävänä oli pitää oppitunnit
Karelia-ammattikorkeakoulun kolmannen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoille. Oppituntien aiheita olivat: yleistä solunsalpaajista, haittavaikutukset, iäkkäät potilaat, hoitajan rooli solunsalpaajahoidossa sekä potilaan ja omaisen tukeminen. Opetusmenetelmänä käytettiin luentoa, ryhmätehtävää ja videoita. Opiskelijoilta saama palaute oli positiivista. Jatkossa oppitunteja voisi pitää terveydenhoitajaopiskelijoille sekä valmistuneille hoitajille.