Myyntisaamisten hallinnan tila yritys Oy:ssä
Paloniemi, Miika (2016)
Paloniemi, Miika
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120519202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120519202
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on tutkimuksen toimeksiantajan Yritys Oy:n myyntisaamisten hallinta. Työn tavoitteena on kartoittaa myyntisaamisten hallinnan nykytila ja esittää parannusehdotuksia toimeksiantajan laskutus- ja perintätoimiin, luottopolitiikkaan sekä luotonvalvontaan. Lisäksi työn tavoitteena on tutkia sähköisen laskutuksen toteuttamismahdollisuuksia sekä sen toteuttamisen etuja. Tutkimuksen aiheen valintaan vaikutti se, että toimeksiantajan myyntisaamisten hallintaa oli aiemmin kehitetty vähän. Varsinaista toiminnallisuutta opinnäytetyöllä ei ole, sillä tutkimuksen tulokset ovat ehdotuksia prosessin tehostamiseksi. Tutkimustehtävänä opinnäytetyössä on selvittää miten myyntisaamisten hallinta toteutetaan kohdeyrityksessä ja voidaanko sen toteutusta kehittää.
Tutkimuksen viitekehys koostuu myyntisaamisten tilan analysoinnin keinoista, luotonvalvontatoimien ja perintätoimien toteuttamisesta sekä sähköisestä laskutuksesta. Viitekehys on koottu alaa käsittelevästä kirjallisuudesta ja sähköisistä lähteistä. Tutkimuksen aineisto kerättiin toimeksiantajayrityksen taloushallinnon järjestelmästä, tilinpäätöksistä vuosilta 2014 ja 2015 ja talousjohtajan avoimesta haastattelusta. Lisäksi vertailupohjana käytettiin Suomen Asiakastieto Oy:n sekä Finnvera Oyj:n tuottamia toimialakohtaisia tunnuslukutietoja. Merkittävimpään rooliin nousi tilinpäätöksen ja laskutushistorian aineisto myyntisaamisten hallinnan tilan kartoittamisessa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisen tapaustutkimuksen keinoin ja tiedonkeruumenetelminä käytettiin passiivista osallistuvaa havainnointia sekä avointa haastattelua.
Tutkimus osoitti, että toimeksiantajan myyntisaamisten hallinnan tila on kohtalaisen hyvällä tasolla. Toiminta tehostuu helposti pienillä kehittämistöillä, sillä prosessin perusta on kunnossa. Tutkimuksen pohjalta tehtiin toiminnan tehostamiseen keskittyviä kehittämisehdotuksia. Tärkeimpinä niistä esiin nousivat maksumuistutuksen käyttöönotto sekä siirtyminen perinnän järjestelmälliseen toteuttamiseen.
Tutkimuksen viitekehys koostuu myyntisaamisten tilan analysoinnin keinoista, luotonvalvontatoimien ja perintätoimien toteuttamisesta sekä sähköisestä laskutuksesta. Viitekehys on koottu alaa käsittelevästä kirjallisuudesta ja sähköisistä lähteistä. Tutkimuksen aineisto kerättiin toimeksiantajayrityksen taloushallinnon järjestelmästä, tilinpäätöksistä vuosilta 2014 ja 2015 ja talousjohtajan avoimesta haastattelusta. Lisäksi vertailupohjana käytettiin Suomen Asiakastieto Oy:n sekä Finnvera Oyj:n tuottamia toimialakohtaisia tunnuslukutietoja. Merkittävimpään rooliin nousi tilinpäätöksen ja laskutushistorian aineisto myyntisaamisten hallinnan tilan kartoittamisessa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisen tapaustutkimuksen keinoin ja tiedonkeruumenetelminä käytettiin passiivista osallistuvaa havainnointia sekä avointa haastattelua.
Tutkimus osoitti, että toimeksiantajan myyntisaamisten hallinnan tila on kohtalaisen hyvällä tasolla. Toiminta tehostuu helposti pienillä kehittämistöillä, sillä prosessin perusta on kunnossa. Tutkimuksen pohjalta tehtiin toiminnan tehostamiseen keskittyviä kehittämisehdotuksia. Tärkeimpinä niistä esiin nousivat maksumuistutuksen käyttöönotto sekä siirtyminen perinnän järjestelmälliseen toteuttamiseen.