Opiskelijan ja ohjaajan välinen vuorovaikutus osana ammatillista kasvua
Julkunen, Seppo; Heiskanen, Minttu; Kokkonen, Mitja; Simonen, Belda (2016)
Julkunen, Seppo
Heiskanen, Minttu
Kokkonen, Mitja
Simonen, Belda
Saimaan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120519198
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120519198
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia sairaanhoitajaopiskelijan sekä tämän ohjaajan välistä vuorovaikutusta, ja sen merkitystä ammatillisessa kehittymisessä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin käyttämällä avointa kyselyä. Vastaajiksi valikoitui 2. vuoden sairaanhoitajaopiskelijaryhmä, jolla oli suoritettuna jo useampi ohjattu harjoittelu. Avoimilla kysymyksillä selvitettiin muun muassa sairaanhoitajaopiskelijan ja ohjaajan välisen vuorovaikutuksen laatuun vaikuttavia tekijöitä, näiden vaikutusta ammatillisessa kehittymisessä ja opiskelijan vaikutusmahdollisuuksista vuorovaikutukseen ohjaajan ja opiskelijan välillä. Aineisto koottiin sairaanhoitajaopiskelijoiden vastauksista ja analysoitiin induktiivisesti. Kaikki kohderyhmän jäsenet vastasivat kyselyyn. Vastauksia saimme 20 kappaletta.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että opiskelijan ja ohjaajan välinen hyvä vuorovaikutussuhde vaikuttaa positiivisesti ammatilliseen kehittymiseen. Vaikka opiskelijoiden mukaan myös opiskelijan asenteella on merkitystä, ohjaajalla on päävastuu vuorovaikutussuhteen onnistumisessa. Ohjaajan hyvä kliininen ammattitaito, kuin myös työyhteisöön kuuluminen edistävät opiskelijan ammatillista kehittymistä avoimen ilmapiirin ja kahden osapuolen välisen toimivan dialogin ohella. Lisäksi sekä opiskelijan että ohjaajan aidolla kiinnostuksella on suuri rooli vuorovaikutuksen laadussa.
Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää esimerkiksi opiskelijaohjauksen ja siihen liittyvien koulutusten tukena. Jatkotutkimuksissa voitaisiin selvittää ohjaajien näkökulmia vuorovaikutuksesta opiskelijan kanssa ja sen vaikutuksista opiskelijoiden ammatilliseen kehittymiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin käyttämällä avointa kyselyä. Vastaajiksi valikoitui 2. vuoden sairaanhoitajaopiskelijaryhmä, jolla oli suoritettuna jo useampi ohjattu harjoittelu. Avoimilla kysymyksillä selvitettiin muun muassa sairaanhoitajaopiskelijan ja ohjaajan välisen vuorovaikutuksen laatuun vaikuttavia tekijöitä, näiden vaikutusta ammatillisessa kehittymisessä ja opiskelijan vaikutusmahdollisuuksista vuorovaikutukseen ohjaajan ja opiskelijan välillä. Aineisto koottiin sairaanhoitajaopiskelijoiden vastauksista ja analysoitiin induktiivisesti. Kaikki kohderyhmän jäsenet vastasivat kyselyyn. Vastauksia saimme 20 kappaletta.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että opiskelijan ja ohjaajan välinen hyvä vuorovaikutussuhde vaikuttaa positiivisesti ammatilliseen kehittymiseen. Vaikka opiskelijoiden mukaan myös opiskelijan asenteella on merkitystä, ohjaajalla on päävastuu vuorovaikutussuhteen onnistumisessa. Ohjaajan hyvä kliininen ammattitaito, kuin myös työyhteisöön kuuluminen edistävät opiskelijan ammatillista kehittymistä avoimen ilmapiirin ja kahden osapuolen välisen toimivan dialogin ohella. Lisäksi sekä opiskelijan että ohjaajan aidolla kiinnostuksella on suuri rooli vuorovaikutuksen laadussa.
Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää esimerkiksi opiskelijaohjauksen ja siihen liittyvien koulutusten tukena. Jatkotutkimuksissa voitaisiin selvittää ohjaajien näkökulmia vuorovaikutuksesta opiskelijan kanssa ja sen vaikutuksista opiskelijoiden ammatilliseen kehittymiseen.