Museoiden yhteistyö näkyväksi: Case Rakkauden tiloja : Sosiaalinen media museoiden yhteistyön tukena
Munnukka, Rosaliina (2016)
Munnukka, Rosaliina
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120519193
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120519193
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan museoiden keskinäisen yhteistyöhankkeen toimintaprosessia sekä sosiaalisen median merkitystä yhteistyön saattamisessa yleisön tietoisuuteen. Opinnäytetyön tilaajana oli Lottamuseon, Teatterimuseon, Hotelli- ja ravintolamuseon sekä Vantaan kaupunginmuseon yhteisnäyttelyhanke Rakkauden tiloja, joka toimii myös tämän kehittämistyön kohteena sekä case-esimerkkinä.
Museoiden rooli kulttuurikentän muistiorganisaatioina on merkittävä. Yhteiskunnassa tapahtuvat rakenteelliset muutokset vaikuttavat myös museoiden toimintaan. Uudenlaiset toimintamallit ja yhteistyön tekeminen edesauttavat resurssien suuntaamisessa ja toiminnan tehostamisessa. Museo-alalla yhteistyön merkitys on korostunut, mutta eri paikkakunnilla sijaitsevien, eri omistajapohjaisten ja erikokoisten museoiden tiivis näyttely-yhteistyö on edelleen uutta. Myös museoiden sosiaalisen median käyttöä on tutkittu Suomessa melko vähän.
Opinnäytetyön tavoitteet jakautuvat kolmeen kategoriaan. Ensinnäkin työn tavoitteena on selvittää Museoviraston Kehittämispalveluille tehdyn ryhmähaastattelun pohjalta, millaisia yhteiskunnallisia muutoksia museokenttä tällä hetkellä kokee ja mikä on museoiden tekemän yhteistyön merkitys muutoksessa. Toiseksi opinnäytetyössä käsitellään jaetun asiantuntijuuden ja toimivan yhteistyön ominaisuuksia. Kolmantena tavoitteena on selvittää museoille tehtyjen yksilöhaastatteluiden sekä lähdekirjallisuuden avulla, miten museoita markkinoidaan ja kuinka suuri merkitys sosiaalisella medialla on markkinoinnissa ja viestinnässä. Haastatteluista saatuja tuloksia on syvennetty dokumenttianalyysin avulla. Työ sisältää konkreettisen sosiaalisen median strategian ja kuvauksen sen suunnitteluprosessin eri vaiheista.
Tämä opinnäytetyö perustuu kahden tutkimusstrategian, tapaustutkimuksen ja toimintatutkimuksen yhdistämiseen. Tässä yhteydessä voidaankin siis puhua toiminnallisesta tapaustutkimuksesta tai toiminnallisesta opinnäytetyöstä. Työssä käytetty lähdekirjallisuus sekä tapausesimerkit kytkeytyvät vahvasti museokenttään. Sosiaalisen median strategiaa sekä hankkeen toimintamallia voidaan kuitenkin hyödyntää myös muissa kulttuurikentän voittoa tavoittelemattomissa organisaatioissa. Opinnäytetyöni yhtenä tavoitteena on myös nostaa esille uudenlaisia näkökulmia kulttuurituottajan työllistymismahdollisuuksista museokentän yhteistyöhankkeissa.
Museoiden rooli kulttuurikentän muistiorganisaatioina on merkittävä. Yhteiskunnassa tapahtuvat rakenteelliset muutokset vaikuttavat myös museoiden toimintaan. Uudenlaiset toimintamallit ja yhteistyön tekeminen edesauttavat resurssien suuntaamisessa ja toiminnan tehostamisessa. Museo-alalla yhteistyön merkitys on korostunut, mutta eri paikkakunnilla sijaitsevien, eri omistajapohjaisten ja erikokoisten museoiden tiivis näyttely-yhteistyö on edelleen uutta. Myös museoiden sosiaalisen median käyttöä on tutkittu Suomessa melko vähän.
Opinnäytetyön tavoitteet jakautuvat kolmeen kategoriaan. Ensinnäkin työn tavoitteena on selvittää Museoviraston Kehittämispalveluille tehdyn ryhmähaastattelun pohjalta, millaisia yhteiskunnallisia muutoksia museokenttä tällä hetkellä kokee ja mikä on museoiden tekemän yhteistyön merkitys muutoksessa. Toiseksi opinnäytetyössä käsitellään jaetun asiantuntijuuden ja toimivan yhteistyön ominaisuuksia. Kolmantena tavoitteena on selvittää museoille tehtyjen yksilöhaastatteluiden sekä lähdekirjallisuuden avulla, miten museoita markkinoidaan ja kuinka suuri merkitys sosiaalisella medialla on markkinoinnissa ja viestinnässä. Haastatteluista saatuja tuloksia on syvennetty dokumenttianalyysin avulla. Työ sisältää konkreettisen sosiaalisen median strategian ja kuvauksen sen suunnitteluprosessin eri vaiheista.
Tämä opinnäytetyö perustuu kahden tutkimusstrategian, tapaustutkimuksen ja toimintatutkimuksen yhdistämiseen. Tässä yhteydessä voidaankin siis puhua toiminnallisesta tapaustutkimuksesta tai toiminnallisesta opinnäytetyöstä. Työssä käytetty lähdekirjallisuus sekä tapausesimerkit kytkeytyvät vahvasti museokenttään. Sosiaalisen median strategiaa sekä hankkeen toimintamallia voidaan kuitenkin hyödyntää myös muissa kulttuurikentän voittoa tavoittelemattomissa organisaatioissa. Opinnäytetyöni yhtenä tavoitteena on myös nostaa esille uudenlaisia näkökulmia kulttuurituottajan työllistymismahdollisuuksista museokentän yhteistyöhankkeissa.