Sijaishuollossa olevan lapsen tukeminen päivähoidossa
Ikola, Marianne (2016)
Ikola, Marianne
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120419017
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120419017
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli tutkia, minkälaista tukea lastensuojelun sijaishuollossa oleva lapsi tarvitsee päivähoidossa. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, miten hyvinvointi ja turvallisuus toteutuvat sekä miten yhteistyö eri tahojen välillä toimii. Toteutin tutkimukseni yhteistyössä kahden eri Länsi-Suomessa sijaitsevan kunnan kanssa.
Haastattelin opinnäytetyötäni varten kahdeksaa varhaiskasvattajaa, jotka edustivat eri ammattiryhmiä. Toteutin tutkimuksen kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Käytin työssäni teemahaastattelua ja analysoin saamani aineiston teemoittelun avulla. Teemoiksi muotoutuivat tutkimuskysymysten sekä aineistosta esille nousseiden tulosten pohjalta hyvinvointi, lapsen tukeminen, turvallisuus ja turvallisuuden tunne, yhteistyö eri tahojen kanssa sekä varhaiskasvattajan tieto lastensuojelusta.
Tutkimukseni perusteella voidaan todeta päivähoidon olevan sijaishuollossa olevalle lapselle korjaavaa ja kuntouttavaa hoitoa. Haasteita päivähoidossa sijaishuollossa olevilla lapsilla esiintyy erityisesti käyttäytymisessä, ryhmässä toimimisessa sekä tunne-elämän eri osa-alueilla. Varhaiskasvattajat kokivat yhteistyön toimivan hyvin perhehoitajien ja lastensuojeluyksiköiden kanssa. Lapsen sosiaalityöntekijöiden sekä biologisten vanhempien kanssa koettiin yhteistyö vajaaksi. Tuloksista tuli esille, että varhaiskasvattajat kokivat tietämättömyyttä lastensuojelusta sekä siitä, miten yhteistyön tulisi toimia. Pieni päivähoitoryhmä sekä pysyvät varhaiskasvattajat koettiin olevan sijaishuollossa olevalle lapselle eduksi.
Haastattelin opinnäytetyötäni varten kahdeksaa varhaiskasvattajaa, jotka edustivat eri ammattiryhmiä. Toteutin tutkimuksen kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Käytin työssäni teemahaastattelua ja analysoin saamani aineiston teemoittelun avulla. Teemoiksi muotoutuivat tutkimuskysymysten sekä aineistosta esille nousseiden tulosten pohjalta hyvinvointi, lapsen tukeminen, turvallisuus ja turvallisuuden tunne, yhteistyö eri tahojen kanssa sekä varhaiskasvattajan tieto lastensuojelusta.
Tutkimukseni perusteella voidaan todeta päivähoidon olevan sijaishuollossa olevalle lapselle korjaavaa ja kuntouttavaa hoitoa. Haasteita päivähoidossa sijaishuollossa olevilla lapsilla esiintyy erityisesti käyttäytymisessä, ryhmässä toimimisessa sekä tunne-elämän eri osa-alueilla. Varhaiskasvattajat kokivat yhteistyön toimivan hyvin perhehoitajien ja lastensuojeluyksiköiden kanssa. Lapsen sosiaalityöntekijöiden sekä biologisten vanhempien kanssa koettiin yhteistyö vajaaksi. Tuloksista tuli esille, että varhaiskasvattajat kokivat tietämättömyyttä lastensuojelusta sekä siitä, miten yhteistyön tulisi toimia. Pieni päivähoitoryhmä sekä pysyvät varhaiskasvattajat koettiin olevan sijaishuollossa olevalle lapselle eduksi.