Hyvejohtajuus hotellien esimiestyössä, -case: Sokos Hotels-ketju Suomessa
Rämä, Martin; Airikka, Jasmine (2016)
Rämä, Martin
Airikka, Jasmine
Saimaan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120419013
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120419013
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mitä käsite hyvejohtajuus tarkoittaa ja kuinka hyvin se tunnetaan Sokos Hotels -ketjun hotelli- ja vastaanottopäälliköiden keskuudessa. Vastaus tutkimusongelmaan pyrittiin löytämään teoriaosuuden, ja siihen pohjautuvan kvantitatiivisen tutkimuksen avulla. Työn tavoitteena oli saada uutta tutkimustietoa hyvejohtajuus-käsitteestä ja samalla herättää mielenkiintoa aihetta kohtaan tutkimukseen osallistujissa ja hotelli-alan ammattilaisissa. Yhtenä tavoitteena oli myös kehittää hyvejohtajuus-mallin tulevaisuudennäkymää hotelli- ja matkailu-alalla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa pyrittiin kartoittamaan aiheet johtajuus, hyvejohtajuus sekä hyvejohtajuus verrattuna syväjohtamiseen. Teorian lähteinä käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, internet-lähteitä, tutkimuksia sekä Saimaan ammattikorkeakoulun kurssimateriaalia. Opinnäytetyön empiirisessä eli toiminnallisessa osuudessa toteutettiin kysely Sokos Hotels-ketjun hotelli- ja vastaanottopäälliköille Suomessa. Aineisto kerättiin Webropol-kyselytyökalun avulla linkkinä sähköpostitse. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää hyvejohtajuuden tunnettavuus ja käyttö hotellien esimiesten keskuudessa.
Opinnäytetyössä saatiin vastaus tutkimusongelmaan. Työn teoriaosuudessa selviää, että hyvejohtajuus on Alexandre Havardin kehittämä johtajuusmalli, joka perustuu hyveisiin pohjautuvaan johtamiseen ja hyveoppiin. Työn tutkimusosion tuloksissa saatiin selville, että hyvejohtajuus on yli puolelle Suomen Sokos Hotels-ketjun hotelli- ja vastaanottopäälliköistä tuttu käsite. Tutkimuksesta selvisi myös, että kyseiset esimiehet käyttävät hyvejohtajuutta työssään jonkin verran, mutta käyttö on mahdollisesti tiedostamatonta. Tutkimuksesta kävi myös ilmi, että kysely herätti yli puolessa vastanneista mielenkiinnon hyvejohtajuus-käsitettä kohtaan, mikä oli myös yksi opinnäytetyön keskeisistä tavoitteista. Opinnäytetyön mahdollisiksi jatkotutkimusaiheiksi muotoutui laajempi tutkimus hyvejohtajuudesta Suomen hotelleihin sekä tutkimus hotellien esimiesten alaisille koetusta hyvejohtajuudesta johtamismallina.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa pyrittiin kartoittamaan aiheet johtajuus, hyvejohtajuus sekä hyvejohtajuus verrattuna syväjohtamiseen. Teorian lähteinä käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, internet-lähteitä, tutkimuksia sekä Saimaan ammattikorkeakoulun kurssimateriaalia. Opinnäytetyön empiirisessä eli toiminnallisessa osuudessa toteutettiin kysely Sokos Hotels-ketjun hotelli- ja vastaanottopäälliköille Suomessa. Aineisto kerättiin Webropol-kyselytyökalun avulla linkkinä sähköpostitse. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää hyvejohtajuuden tunnettavuus ja käyttö hotellien esimiesten keskuudessa.
Opinnäytetyössä saatiin vastaus tutkimusongelmaan. Työn teoriaosuudessa selviää, että hyvejohtajuus on Alexandre Havardin kehittämä johtajuusmalli, joka perustuu hyveisiin pohjautuvaan johtamiseen ja hyveoppiin. Työn tutkimusosion tuloksissa saatiin selville, että hyvejohtajuus on yli puolelle Suomen Sokos Hotels-ketjun hotelli- ja vastaanottopäälliköistä tuttu käsite. Tutkimuksesta selvisi myös, että kyseiset esimiehet käyttävät hyvejohtajuutta työssään jonkin verran, mutta käyttö on mahdollisesti tiedostamatonta. Tutkimuksesta kävi myös ilmi, että kysely herätti yli puolessa vastanneista mielenkiinnon hyvejohtajuus-käsitettä kohtaan, mikä oli myös yksi opinnäytetyön keskeisistä tavoitteista. Opinnäytetyön mahdollisiksi jatkotutkimusaiheiksi muotoutui laajempi tutkimus hyvejohtajuudesta Suomen hotelleihin sekä tutkimus hotellien esimiesten alaisille koetusta hyvejohtajuudesta johtamismallina.