Booster Akatemian kehittäminen
Mäkiranta, Viivi (2016)
Mäkiranta, Viivi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120418989
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120418989
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Booster Akatemian konseptia. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä trainee-ohjelman rakentamiseen. Trainee-ohjelman rakentamisessa keskityttiin ohjelman sisältöön ja rakenteeseen. Nämä sisälsivät ohjelman konseptin, ohjauksen, työskentelytavat sekä trainee-ohjelman verkostoitumisympäristönä. Lisäksi trainee-ohjelman rakentamisessa perehdyttiin rekrytointiin ja ohjelman tunnettuuden lisäämiseen. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli haastatella entisiä ja nykyisiä Booster Akatemian harjoittelijoita heidän kokemuksistaan Booster Akatemiassa. Kolmantena tavoitteena oli haastatella BSTR Luova Konttorin toimitusjohtajaa Booster Akatemian tarkoituksesta ja tavoitteista.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu trainee-ohjelman rakentamisesta. Traineeohjelman rakentamista käsittelevässä osiossa käydään läpi ohjelman sisältöä ja siihen olennaisesti liittyviä asioita. Näitä ovat perehdytys, oppimisen tehostaminen mentoroinnin avulla, tiimityöskentely, verkostojen luominen ja sen tärkeys sekä rekrytointiprosessi.
Työn empiirinen osuus koostuu opinnäytetyön tekijän omista näkemyksistä ja haastattelututkimuksen tuloksista. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, ja sen tiedonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Haastatteluissa pyrittiin selvittämään Booster Akatemian harjoittelijoiden ja BSTR Luova Konttori Oy:n toimitusjohtajan ajatuksia Booster Akatemian kehityskohteista. Tutkimuksessa kävi ilmi, että Booster Akatemian toimintaan ollaan pääsääntöisesti tyytyväisiä mutta Akatemialle kaivataan selkeämpää rakennetta ja toimintamallia. Tämän lisäksi haastateltavilta saatiin arvokkaita kehitysehdotuksia Booster Akatemian eri osioihin liittyen.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu trainee-ohjelman rakentamisesta. Traineeohjelman rakentamista käsittelevässä osiossa käydään läpi ohjelman sisältöä ja siihen olennaisesti liittyviä asioita. Näitä ovat perehdytys, oppimisen tehostaminen mentoroinnin avulla, tiimityöskentely, verkostojen luominen ja sen tärkeys sekä rekrytointiprosessi.
Työn empiirinen osuus koostuu opinnäytetyön tekijän omista näkemyksistä ja haastattelututkimuksen tuloksista. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, ja sen tiedonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Haastatteluissa pyrittiin selvittämään Booster Akatemian harjoittelijoiden ja BSTR Luova Konttori Oy:n toimitusjohtajan ajatuksia Booster Akatemian kehityskohteista. Tutkimuksessa kävi ilmi, että Booster Akatemian toimintaan ollaan pääsääntöisesti tyytyväisiä mutta Akatemialle kaivataan selkeämpää rakennetta ja toimintamallia. Tämän lisäksi haastateltavilta saatiin arvokkaita kehitysehdotuksia Booster Akatemian eri osioihin liittyen.