Päiväkotiryhmästä yhteisöksi : - Ryhmäprosessin vaiheita lasten näkökulmasta
Kattelus, Merja (2016)
Kattelus, Merja
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120418987
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120418987
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee päiväkotiryhmän prosessia ryhmästä yhteisöksi lasten kokemana. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää miten päiväkotiryhmä muotoutuu toimintavuoden aikana ja miten ryhmästä muodostuu yhteisö. Tavoitteena oli myös selvittää sitä, miten lasten ryhmään ja yhteisöön kuuluminen/kuulumattomuus näyttäytyy ja mitä se merkitsee lapselle. Opinnäytetyön teoria lähtee liikkeelle ryhmästä ja ryhmäprosessista, ja etenee yhteisöön ja yhteisöllisyyteen.
Tutkimus toteutettiin kahdessa osassa keväällä 2016 ja syksyllä 2016, Seinäjoella Pappilantien yhteisöllisessä päiväkodissa, kahdessa eri ryhmässä. Se oli kvalitatiivinen eli laadullinen ja tiedonkeruumenetelminä käytettiin sadutusta, teemahaastatteluja ja havainnointia. Havainnoista osa oli videoituja. Tutkimustulosten analysointi tapahtui osittain suoraan teorian mukaan, mutta pääasiassa teemoittelemalla aineisto teemahaastattelurungon mukaisiin kokonaisuuksiin: kaverit, ryhmä, auttaminen ja kiusaaminen. Sen jälkeen tuloksia vielä pelkistettiin kokonaisuuksiksi.
Tulokset osoittivat, että päiväkotiryhmä muotoutuu ryhmäprosessin mukaisesti. Keväällä tutkitussa, ryhmäprosessin loppupuolella olleessa ryhmässä, näkyivät hyvin toimivan ryhmän piirteet ja yhteisöllisyyden tunnusmerkit: vuorovaikutus, me-henki ja yhteenkuuluvuuden tunne. Syksyllä tutkitussa, ryhmäprosessin alussa olleessa ryhmässä, näkyivät muodostusvaiheen ja kuohuntavaiheen piirteet. Syksyn tutkimuksesta kävi myös ilmi, että lapset kokivat ryhmään kuulumisen tunteen alusta asti erittäin tärkeänä. Kuulumattomuuden tunteista ei ollut helppoa puhua. Ne aiheuttivat pahaa mieltä.
Jatkotutkimusaiheita tälle tutkimukselle voisi olla tutkimus kasvattajien näkökulmasta. Tai tutkimus siitä, miten uuden ryhmäprossin aloittaminen aina syksyisin vaikuttaa lapseen ja tukeeko usean prosessin läpikäyminen päiväkodin kokonaisyhteisöllisyyttä. Miten ryhmäprosessin eri vaiheissa onnistutaan tukemaan erityislasten osallisuutta ja millaista on arkojen lasten huomioiminen ryhmäprosessissa.
Tutkimus toteutettiin kahdessa osassa keväällä 2016 ja syksyllä 2016, Seinäjoella Pappilantien yhteisöllisessä päiväkodissa, kahdessa eri ryhmässä. Se oli kvalitatiivinen eli laadullinen ja tiedonkeruumenetelminä käytettiin sadutusta, teemahaastatteluja ja havainnointia. Havainnoista osa oli videoituja. Tutkimustulosten analysointi tapahtui osittain suoraan teorian mukaan, mutta pääasiassa teemoittelemalla aineisto teemahaastattelurungon mukaisiin kokonaisuuksiin: kaverit, ryhmä, auttaminen ja kiusaaminen. Sen jälkeen tuloksia vielä pelkistettiin kokonaisuuksiksi.
Tulokset osoittivat, että päiväkotiryhmä muotoutuu ryhmäprosessin mukaisesti. Keväällä tutkitussa, ryhmäprosessin loppupuolella olleessa ryhmässä, näkyivät hyvin toimivan ryhmän piirteet ja yhteisöllisyyden tunnusmerkit: vuorovaikutus, me-henki ja yhteenkuuluvuuden tunne. Syksyllä tutkitussa, ryhmäprosessin alussa olleessa ryhmässä, näkyivät muodostusvaiheen ja kuohuntavaiheen piirteet. Syksyn tutkimuksesta kävi myös ilmi, että lapset kokivat ryhmään kuulumisen tunteen alusta asti erittäin tärkeänä. Kuulumattomuuden tunteista ei ollut helppoa puhua. Ne aiheuttivat pahaa mieltä.
Jatkotutkimusaiheita tälle tutkimukselle voisi olla tutkimus kasvattajien näkökulmasta. Tai tutkimus siitä, miten uuden ryhmäprossin aloittaminen aina syksyisin vaikuttaa lapseen ja tukeeko usean prosessin läpikäyminen päiväkodin kokonaisyhteisöllisyyttä. Miten ryhmäprosessin eri vaiheissa onnistutaan tukemaan erityislasten osallisuutta ja millaista on arkojen lasten huomioiminen ryhmäprosessissa.