Päiväkoti-ikäisen lapsen sosiaalinen vuorovaikutus Alavuden varhaiskasvatuksessa
Saastamoinen, Anne; Lindqvist, Sanna-Kaisa (2016)
Saastamoinen, Anne
Lindqvist, Sanna-Kaisa
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120418976
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120418976
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Alavuden varhaiskasvattajien näkemyksiä päiväkoti-ikäisten lasten sosiaalisesta vuorovaikutuksesta. Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee lapsen sosiaalista vuorovaikutusta, sosiaalista kehitystä, vuorovaikutussuhteita sekä lapsen teknologian ja median käyttöä. Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Alavuden kaupungin kanssa.
Opinnäytetyön tutkimus on toteutettu laadullisella tutkimusmenetelmällä ja aineisto on kerätty haastattelujen avulla. Haastatteluihin osallistui seitsemän kasvattajaa neljästä eri päiväkodista. Tutkimuskysymyksiksi muodostuivat seuraavat: millaisia käsityksiä kasvattajilla on lasten sosiaalisista suhteista ja taidoista, miten lapsen ja perheen väliset sosiaaliset suhteet ilmenevät päiväkodissa, millainen on kasvattajan rooli lapsen sosiaalisen vuorovaikutuksen tukemisessa sekä miten teknologia vaikuttaa lasten sosiaalisiin suhteisiin ja taitoihin.
Tutkimustuloksista selvisi, että lasten sosiaaliset suhteet ja taidot ovat nykypäinä hyvät, mutta myös vaihtelevat. Kasvattajat toivat esiin, että lapset hakeutuivat rohkeasti toisten lasten seuraan ja toisten lasten kanssa leikkiä muodostui helposti. Lasten perhesuhteet nähtiin tärkeänä tekijänä lapsen sosiaaliselle kasvulle ja kehitykselle. Kasvattajat tukivat lapsen sosiaalista vuorovaikutusta parhaiten olemalla läsnä, kannustamalla, rohkaisemalla sekä mallintamalla. Lapsen teknologian ja median käyttö nähtiin lisääntyneen, mutta sillä ei nähty olevan suurta vaikutusta lapsen sosiaalisiin vuorovaikutustaitoihin.
Opinnäytetyön tutkimus on toteutettu laadullisella tutkimusmenetelmällä ja aineisto on kerätty haastattelujen avulla. Haastatteluihin osallistui seitsemän kasvattajaa neljästä eri päiväkodista. Tutkimuskysymyksiksi muodostuivat seuraavat: millaisia käsityksiä kasvattajilla on lasten sosiaalisista suhteista ja taidoista, miten lapsen ja perheen väliset sosiaaliset suhteet ilmenevät päiväkodissa, millainen on kasvattajan rooli lapsen sosiaalisen vuorovaikutuksen tukemisessa sekä miten teknologia vaikuttaa lasten sosiaalisiin suhteisiin ja taitoihin.
Tutkimustuloksista selvisi, että lasten sosiaaliset suhteet ja taidot ovat nykypäinä hyvät, mutta myös vaihtelevat. Kasvattajat toivat esiin, että lapset hakeutuivat rohkeasti toisten lasten seuraan ja toisten lasten kanssa leikkiä muodostui helposti. Lasten perhesuhteet nähtiin tärkeänä tekijänä lapsen sosiaaliselle kasvulle ja kehitykselle. Kasvattajat tukivat lapsen sosiaalista vuorovaikutusta parhaiten olemalla läsnä, kannustamalla, rohkaisemalla sekä mallintamalla. Lapsen teknologian ja median käyttö nähtiin lisääntyneen, mutta sillä ei nähty olevan suurta vaikutusta lapsen sosiaalisiin vuorovaikutustaitoihin.