Henkilöstön sitouttaminen yhteiseen markkinointiviestiin
Aartoaho, Eero (2016)
Aartoaho, Eero
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120418957
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120418957
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on ollut tunnistaa uusia mahdollisuuksia ja työkaluja henkilöstön sitouttamiseen yhteiseen markkinointiviestiin asiakasrajapinnassa S-ryhmän sisällä. Työ mallintaa markkinoinnin sisäisen viestinnän kanavat ja keinot sekä tunnistaa viestien läpimenon kannalta mahdolliset katkeamiskohdat. Tutkimussuuntaus tässä työssä on konstruktiivinen tutkimus, koska lopputuotoksena on konkreettinen uusi työkalu tai toimintamalli sisäiseen viestintään. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmät olivat observointi ja teemahaastattelu.
Tutkimuksen rajaus tehtiin Sokos-ketjutasolle S-ryhmän sisällä. Aineisto on kerätty Pirkanmaan, Hämeenmaan ja Turun Osuuskaupan sekä Helsingin Osuuskauppa Elannon alueilta. Tutkimusta varten on haastateltu näiden alueosuuskauppojen toimialajohtajia ja Sokos tavaratalojen johtajia. Prosessin aikana on myös havainnoitu sisäisen viestinnän työkaluja ja miten viestintä saavuttaa asiakasrajapinnassa työskentelevän henkilöstön. Tutkimukseni osoitti, että sisäisen viestinnän roolit ovat tällä hetkellä liian epäselvät ja viestintä on liian satunnaista ja tieto ei ole tarpeeksi helposti löydettävissä. Yksi tärkeimmistä havainnoista oli se, että sisäinen viestintä ei ole kaikilta osin tarpeeksi suunnitelmallista ja kokonaisvaltaista, koska aina ei tiedetä, mitä haluttaisiin viestiä eri kohderyhmille ja kaikkia kohderyhmiä ei tavoiteta ollenkaan.
Tämän kehittämistyön lopputuloksena oli uusi sisäisen viestinnän kanava, jonka käyttöalustana toimii matkapuhelin tai tabletti. Uuden kanavan viestintä on mahdollisimman määrämuotoista ja yksinkertaista sekä samalla tuodaan tavoitetilat selkeästi esille henkilökunnalle. Tavoitteet muotoillaan selkeiksi ja konkreettisiksi, jotta asiakasrajapinnassa työskentelevät henkilöt voivat suoriutua kunnialla omasta toimenkuvastansa. Tämä uusi sisäisen viestinnän kanava tavoittaa laajemman joukon kohderyhmästä ja erityisesti vähemmän vuoroja tekeviä työntekijöitä. Tulevaisuudessa näihin ongelmiin voi olla myös ratkaisuna kehitysversio S-ryhmän sisäisestä intranetsivustosta.
Tutkimuksen rajaus tehtiin Sokos-ketjutasolle S-ryhmän sisällä. Aineisto on kerätty Pirkanmaan, Hämeenmaan ja Turun Osuuskaupan sekä Helsingin Osuuskauppa Elannon alueilta. Tutkimusta varten on haastateltu näiden alueosuuskauppojen toimialajohtajia ja Sokos tavaratalojen johtajia. Prosessin aikana on myös havainnoitu sisäisen viestinnän työkaluja ja miten viestintä saavuttaa asiakasrajapinnassa työskentelevän henkilöstön. Tutkimukseni osoitti, että sisäisen viestinnän roolit ovat tällä hetkellä liian epäselvät ja viestintä on liian satunnaista ja tieto ei ole tarpeeksi helposti löydettävissä. Yksi tärkeimmistä havainnoista oli se, että sisäinen viestintä ei ole kaikilta osin tarpeeksi suunnitelmallista ja kokonaisvaltaista, koska aina ei tiedetä, mitä haluttaisiin viestiä eri kohderyhmille ja kaikkia kohderyhmiä ei tavoiteta ollenkaan.
Tämän kehittämistyön lopputuloksena oli uusi sisäisen viestinnän kanava, jonka käyttöalustana toimii matkapuhelin tai tabletti. Uuden kanavan viestintä on mahdollisimman määrämuotoista ja yksinkertaista sekä samalla tuodaan tavoitetilat selkeästi esille henkilökunnalle. Tavoitteet muotoillaan selkeiksi ja konkreettisiksi, jotta asiakasrajapinnassa työskentelevät henkilöt voivat suoriutua kunnialla omasta toimenkuvastansa. Tämä uusi sisäisen viestinnän kanava tavoittaa laajemman joukon kohderyhmästä ja erityisesti vähemmän vuoroja tekeviä työntekijöitä. Tulevaisuudessa näihin ongelmiin voi olla myös ratkaisuna kehitysversio S-ryhmän sisäisestä intranetsivustosta.