''Sata salamaa ja keinutaan sukka irti'' : Kuinka media näyttäytyy alle kouluikäisen lapsen arjessa
Saariaho, Janina (2016)
Saariaho, Janina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120318920
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120318920
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten ja kuinka paljon media näyttäytyy alle kouluikäisen lapsen arjessa. Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin mediakasvatusta ja sen näkyvyyttä päiväkodeissa sekä selvitettiin sitä, kuinka läsnä media on nykypäivänä lapsen elämässä. Tavoitteena oli tuottaa tietoa lasten käyttämästä mediasta varhaiskasvattajille ja siitä, kuinka lasta voitaisiin suojella haitalliselta medialta. Tarkoituksena oli tuoda mediakasvatuksen käsitettä varhaiskasvattajien tietoisuuteen ja selvittää kuinka mediakasvatusta voidaan käyttää menetelmänä hyödyksi varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksessa keskityttiin enemmän digitaalisen median vaikutukseen lapsen arjessa kuin painetun median vaikutukseen.
Tutkimuksen kohderyhmänä oli 18 4 – 6-vuotiasta lasta yhdestä päiväkodista. Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen tutkimus, jota varten aineisto kerättiin havainnoimalla, teemahaastattelulla sekä sadutuksella. Tutkimustulokset analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen aineistotriangulaation toimiessa apuna.
Tutkimuksen teemoina olivat; lapsen mediaympäristö, miten media näkyy lapsen elämässä, vanhempien median käytön vaikutus lapseen, miten vanhemmat rajoittavat median käyttöä sekä mitä lapset tietävät mediasta. Tutkimuskysymyksinä toimivat: Kuinka media näyttäytyy lapsen arjessa? Millaista mediaa lapset käyttävät? Millaisia vaikutuksia medialla on lapseen? Miten vanhemmat rajoittavat lasten median käyttöä? Mitä lapset tietävät mediasta?
Tuloksista nousi esille, että media on suuressa roolissa lapsen elämässä. Medialaitteiden runsaus kotona antoi lapselle mahdollisuuden käyttää mediaa jo varhaisessa iässä. Vanhempien median käyttö herätti tutkimuksessa huomiota – lapset kertoivat omien kokemustensa pohjalta vanhempien viettävän enemmän aikaa medialaitteiden kanssa. Tämän lapset kokivat menetettynä aikana vanhempien kanssa. Tuloksista kävi ilmi, että monet vanhemmat suojelivat lapsiaan seuraamalla mitä lapset medialaitteilta katselevat.
Tutkimuksen kohderyhmänä oli 18 4 – 6-vuotiasta lasta yhdestä päiväkodista. Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen tutkimus, jota varten aineisto kerättiin havainnoimalla, teemahaastattelulla sekä sadutuksella. Tutkimustulokset analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen aineistotriangulaation toimiessa apuna.
Tutkimuksen teemoina olivat; lapsen mediaympäristö, miten media näkyy lapsen elämässä, vanhempien median käytön vaikutus lapseen, miten vanhemmat rajoittavat median käyttöä sekä mitä lapset tietävät mediasta. Tutkimuskysymyksinä toimivat: Kuinka media näyttäytyy lapsen arjessa? Millaista mediaa lapset käyttävät? Millaisia vaikutuksia medialla on lapseen? Miten vanhemmat rajoittavat lasten median käyttöä? Mitä lapset tietävät mediasta?
Tuloksista nousi esille, että media on suuressa roolissa lapsen elämässä. Medialaitteiden runsaus kotona antoi lapselle mahdollisuuden käyttää mediaa jo varhaisessa iässä. Vanhempien median käyttö herätti tutkimuksessa huomiota – lapset kertoivat omien kokemustensa pohjalta vanhempien viettävän enemmän aikaa medialaitteiden kanssa. Tämän lapset kokivat menetettynä aikana vanhempien kanssa. Tuloksista kävi ilmi, että monet vanhemmat suojelivat lapsiaan seuraamalla mitä lapset medialaitteilta katselevat.