Virtuaaliset Kanban-taulut ohjelmistotuotannossa
Salminen, Jaakko (2016)
Salminen, Jaakko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120318916
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120318916
Tiivistelmä
Kanban on yksi nousevista menetelmistä ketterään ohjelmistokehitykseen. Sillä tavoitellaan nopeampaa reagointia vaatimusmuutoksiin, läpinäkyvyyttä kehitysprosessiin ja pa-rempaa asiakastyytyväisyyttä. Kanbanin keskeisimpiin asioihin kuluu työnkulun visualisointi työnkulkua työvaiheittain kuvaavan taulun sekä työtehtäviä kuvaavien työkorttien avulla. Perinteisesti nämä on toteutettu tussitaululla ja tarralapuilla. Työn tekemisen ollessa yhä vähemmän aikaan ja paikkaan sidottua ei toimiston seinällä oleva valkotaulu enää välttämättä riitä, joten tilalle on mietittävä verkossa olevia virtuaalisia tauluja.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa tarjolla olevia virtuaalisia Kanban-tauluja ja selvittää tarkemmin, miten keskeisimmät tuotteet soveltuvat tukemaan Kanbanin mukaista ketterää työskentelyä ohjelmistotuotannossa. Lisäksi selvitettiin, mitä etuja ja haittoja virtuaalisilla Kanban-tauluilla on verrattuna perinteiseen fyysiseen tauluun.
Työssä käsitellään tarkemmin kolmea tuotetta. Tuotteita vertailtaessa huomioitiin muun muassa Kanbanin perusperiaatteiden toteutuminen, yleinen käytettävyys ja kustannukset. Lisäksi tuotteiden soveltuvuutta erilaisiin käytännön tilanteisiin tutkittiin kahden tapaustutkimuksen kautta. Niiden avulla selvitettiin, miten tuotteet kussakin tapauksessa soveltuvat korvaamaan fyysistä taulua ja mitä hyötyjä virtuaalisella ratkaisulla on saavutettavissa.
Vertailun perusteella virtuaaliset taulut ovat pääosin helppoja käyttää ja ne tuottavat selkeää lisäarvoa verrattuna fyysiseen tauluun. Kanbanin perusajatusten toteutuminen vaihtelee tuotteiden välillä suuresti. Yksikään vertailluista tuotteista ei noussut selkeästi parhaimmaksi, vaan valinta täytyy tehdä tapauskohtaisesti kulloisenkin projektin tarpeet huomioon ottaen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa tarjolla olevia virtuaalisia Kanban-tauluja ja selvittää tarkemmin, miten keskeisimmät tuotteet soveltuvat tukemaan Kanbanin mukaista ketterää työskentelyä ohjelmistotuotannossa. Lisäksi selvitettiin, mitä etuja ja haittoja virtuaalisilla Kanban-tauluilla on verrattuna perinteiseen fyysiseen tauluun.
Työssä käsitellään tarkemmin kolmea tuotetta. Tuotteita vertailtaessa huomioitiin muun muassa Kanbanin perusperiaatteiden toteutuminen, yleinen käytettävyys ja kustannukset. Lisäksi tuotteiden soveltuvuutta erilaisiin käytännön tilanteisiin tutkittiin kahden tapaustutkimuksen kautta. Niiden avulla selvitettiin, miten tuotteet kussakin tapauksessa soveltuvat korvaamaan fyysistä taulua ja mitä hyötyjä virtuaalisella ratkaisulla on saavutettavissa.
Vertailun perusteella virtuaaliset taulut ovat pääosin helppoja käyttää ja ne tuottavat selkeää lisäarvoa verrattuna fyysiseen tauluun. Kanbanin perusajatusten toteutuminen vaihtelee tuotteiden välillä suuresti. Yksikään vertailluista tuotteista ei noussut selkeästi parhaimmaksi, vaan valinta täytyy tehdä tapauskohtaisesti kulloisenkin projektin tarpeet huomioon ottaen.