Lämpömuovatun elintarvikepakkauksen kehittäminen muotoilun keinoin
Haaslahti, Lotta (2016)
Haaslahti, Lotta
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218893
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218893
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoitus oli selvittää, miten elintarvikepakkauksella voidaan saavuttaa kilpailuetua. Vielä tarkemmin miten muotoilun avulla voidaan tuoda lisäarvoa lämpömuovattuihin elintarvikepakkaukseen. Tutkimuksen suoritin tutustumalla lähdeaineistoon ja havainnoimalla elintarvikepakkausten nykytilannetta. Edellä mainittujen menetelmien avulla pyrin selvittämään markkinoiden kulutustottumusta, tarpeita sekä tuoteryhmät joissa liikkuu suurimmat volyymit.
Teoriaosassa käsittelen mitä pakkausmuotoilussa pitää ottaa huomioon ja eri tahojen asettamia vaatimuksia pakkaukselle. Käyn läpi mitä mahdollisuuksia ja rajoitteita lämpömuovaus antaa pakkausmuotoilussa. Ja viimeiseksi tutkin Suomen elintarviketeollisuuden rakenteita ja markkinatietoa jotka asettavat rajoja pakkausmuotoilulle.
Markkinoiden havainnointia tein isoissa päivittäistavaraketjujen eri kokoisissa myymälöissä eri paikka-kunnilla. Käyntien perusteella selvitin, miten pakkausasettelu eroaa myymälöissä ja mitä tekijöitä pakkauksenmuotoilun kehityksellä voitaisiin parantaa. Käytin ideoinnissa apuna myös aivoriihimene-telmää, jonka avulla hain oikeaa muotoa ja mahdollisuuksia pakkaukselle.
Havaintojen perusteella lämpömuovattuja moduulipakkausten esillepano entistä enemmän pystyyn toisi merkittävää kilpailuetua tuotteille, sekä kustannustehokkuutta kauppaketjuille. Selkeästi suurimmat volyymit ovat M6 kokoisessa moduulipakkauksessa. Lähdin suunnittelemaan, miten muotoilun avuin M6 pakkaus saataisiin pystyyn ja tuote paremmin kuluttajalle esille, niin että tuotteen tekniset mitat eivät muuttuisi. Rajoittavat tekijät halusin ottaa huomioon työssäni, jotta pakkaukseen siirtyminen olisi tuotteen valmistajille mahdollisimman helppoa ja ei vaatisi suuria muutoksia tuotannossa.
Teoriaosassa käsittelen mitä pakkausmuotoilussa pitää ottaa huomioon ja eri tahojen asettamia vaatimuksia pakkaukselle. Käyn läpi mitä mahdollisuuksia ja rajoitteita lämpömuovaus antaa pakkausmuotoilussa. Ja viimeiseksi tutkin Suomen elintarviketeollisuuden rakenteita ja markkinatietoa jotka asettavat rajoja pakkausmuotoilulle.
Markkinoiden havainnointia tein isoissa päivittäistavaraketjujen eri kokoisissa myymälöissä eri paikka-kunnilla. Käyntien perusteella selvitin, miten pakkausasettelu eroaa myymälöissä ja mitä tekijöitä pakkauksenmuotoilun kehityksellä voitaisiin parantaa. Käytin ideoinnissa apuna myös aivoriihimene-telmää, jonka avulla hain oikeaa muotoa ja mahdollisuuksia pakkaukselle.
Havaintojen perusteella lämpömuovattuja moduulipakkausten esillepano entistä enemmän pystyyn toisi merkittävää kilpailuetua tuotteille, sekä kustannustehokkuutta kauppaketjuille. Selkeästi suurimmat volyymit ovat M6 kokoisessa moduulipakkauksessa. Lähdin suunnittelemaan, miten muotoilun avuin M6 pakkaus saataisiin pystyyn ja tuote paremmin kuluttajalle esille, niin että tuotteen tekniset mitat eivät muuttuisi. Rajoittavat tekijät halusin ottaa huomioon työssäni, jotta pakkaukseen siirtyminen olisi tuotteen valmistajille mahdollisimman helppoa ja ei vaatisi suuria muutoksia tuotannossa.