Markkinointiviestintäsuunnitelma Valokuvaaja Mikko Suutalalle
Vaittinen, Minna (2016)
Vaittinen, Minna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218882
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218882
Tiivistelmä
Valokuvaaja Mikko Suutala on Äänekoskella sijaitseva valokuvausalan yritys, jonka palveluihin kuuluvat valokuvauspalveluiden lisäksi meikkaus- ja maskeerauspalvelut. Opinnäytetyössä yritykselle on laadittu markkinointiviestintäsuunnitelma, jonka tavoitteena on lisätä palveluiden kysyntää ja tunnettuutta sen toiminta-alueella olemalla samalla mahdollisimman kustannustehokas.
Opinnäytetyön tekijä on prosessin aikana käynyt seuraamassa yrityksen valokuvaajien toimintaa kuvauskeikalla sekä luonut yritykselle viikon mittaisen mainoskampanjan Facebookiin. Näiden kokemusten kautta on saatu yrityksen toiminnasta eri näkökulmia, joita on voitu hyödyntää markkinointiviestintäsuunnitelman laadinnassa.
Markkinointiviestintäsuunnitelma on laadittu lähtökohtaisesti kalenterivuodelle 2017, mutta sitä on mahdollista hyödyntää pohjana myös seuraavien vuosien suunnitelmia tehdessä. Työn teoreettinen osuus perustuu pääosin kotimaisiin alan teoksiin, joista on poimittu yrityksen markkinoinnin kannalta tärkeimmät markkinointiviestinnän keinot ja teoriat.
Valokuvaaja Mikko Suutalan markkinointiviestinnän pääasiallisina kanavina on päätetty hyödyntää sosiaalista mediaa sekä hakukonemainontaa, sillä niiden katsottiin olevan yrityksen kannalta tehokkaimmat kohderyhmän saavuttamiseksi sekä näkyvyyden lisäämiseksi.
Opinnäytetyön tekijä on prosessin aikana käynyt seuraamassa yrityksen valokuvaajien toimintaa kuvauskeikalla sekä luonut yritykselle viikon mittaisen mainoskampanjan Facebookiin. Näiden kokemusten kautta on saatu yrityksen toiminnasta eri näkökulmia, joita on voitu hyödyntää markkinointiviestintäsuunnitelman laadinnassa.
Markkinointiviestintäsuunnitelma on laadittu lähtökohtaisesti kalenterivuodelle 2017, mutta sitä on mahdollista hyödyntää pohjana myös seuraavien vuosien suunnitelmia tehdessä. Työn teoreettinen osuus perustuu pääosin kotimaisiin alan teoksiin, joista on poimittu yrityksen markkinoinnin kannalta tärkeimmät markkinointiviestinnän keinot ja teoriat.
Valokuvaaja Mikko Suutalan markkinointiviestinnän pääasiallisina kanavina on päätetty hyödyntää sosiaalista mediaa sekä hakukonemainontaa, sillä niiden katsottiin olevan yrityksen kannalta tehokkaimmat kohderyhmän saavuttamiseksi sekä näkyvyyden lisäämiseksi.