Onko ekologisille matkailupalveluille kysyntää?
Korhonen, Jenni-Maria (2016)
Korhonen, Jenni-Maria
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218817
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218817
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, onko ekologisille matkailupalveluille kysyntää. Työssä käsiteltiin vallitsevia trendejä, jotka kielivät ekologisten matkailupalveluiden tarpeellisuudesta. Ulkomailta löytyy jo tietoa ekologisten matkailupalveluiden kysynnästä, joten tämä tutkimus toteutettiin suomeksi. Tuloksia ulkomaalaisten kysynnästä ekologiselle matkailulle esiteltiin työssä.
Opinnäytetyön tutkimus oli kvantitatiivinen ja se toteutettiin verkkokyselynä, jota jaettiin sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksesta saatiin suuntaa antavia tuloksia kysynnästä ekologisille matkailupalveluille sekä matkailijoiden ajatuksista matkailualan ekologisuudesta tällä hetkellä ja mahdollisuuksista olla ekologinen tulevaisuudessa. Työssä oli esiteltynä myös muutama tulevaisuudessa matkailun ekologisuuteen mahdollisesti vaikuttava projekti.
Opinnäytetyössä käsiteltiin, mitä kaikkea ekologiseen matkailuun kuuluu. Työssä otettiin huomioon liikenne, resurssien tehokas käyttö sekä kasvihuonepäästöjen minimointi. Lisäksi työssä käsiteltiin uusia ekologisia matkailutrendejä, kuten hidasta matkailua, jakamistaloutta sekä Zero waste -matkailua.
Ekologinen markkinointi edellyttää ekologista toimintaa. Ekologisen toiminnan edistämiseksi työssä esiteltiin tarpeeseen muutamia työkaluja. Ekologiseen yritystoimintaan liittyy aina viherpesun vaara, jonka välttämiseksi myös tarjottiin vinkkejä. Työssä pohdittiin myynnillisestä näkökulmasta, kannattaako ekologisia tuotteita markkinoida ympäristöhyödyt edellä. Opinnäytetyössä käsiteltiin potentiaalisia kohderyhmiä niin Suomessa kuin ulkomailla ekologisille matkailupalveluille.
Opinnäytetyön tutkimus oli kvantitatiivinen ja se toteutettiin verkkokyselynä, jota jaettiin sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksesta saatiin suuntaa antavia tuloksia kysynnästä ekologisille matkailupalveluille sekä matkailijoiden ajatuksista matkailualan ekologisuudesta tällä hetkellä ja mahdollisuuksista olla ekologinen tulevaisuudessa. Työssä oli esiteltynä myös muutama tulevaisuudessa matkailun ekologisuuteen mahdollisesti vaikuttava projekti.
Opinnäytetyössä käsiteltiin, mitä kaikkea ekologiseen matkailuun kuuluu. Työssä otettiin huomioon liikenne, resurssien tehokas käyttö sekä kasvihuonepäästöjen minimointi. Lisäksi työssä käsiteltiin uusia ekologisia matkailutrendejä, kuten hidasta matkailua, jakamistaloutta sekä Zero waste -matkailua.
Ekologinen markkinointi edellyttää ekologista toimintaa. Ekologisen toiminnan edistämiseksi työssä esiteltiin tarpeeseen muutamia työkaluja. Ekologiseen yritystoimintaan liittyy aina viherpesun vaara, jonka välttämiseksi myös tarjottiin vinkkejä. Työssä pohdittiin myynnillisestä näkökulmasta, kannattaako ekologisia tuotteita markkinoida ympäristöhyödyt edellä. Opinnäytetyössä käsiteltiin potentiaalisia kohderyhmiä niin Suomessa kuin ulkomailla ekologisille matkailupalveluille.