Kokemuksia itsemääräämisoikeudesta ikääntyneiden ja vammaisten palveluissa : "Mä ihan hengitän ja elän"
Saarinen, Jonna; Väntti, Maiju (2016)
Saarinen, Jonna
Väntti, Maiju
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218813
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218813
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisena itsemääräämisoikeus koetaan vammaisten palveluasumisyksikössä ja kotihoidon asiakasohjauksessa sekä mistä asioista kokemus itsemääräämisoikeudesta koostuu asiakas- ja työntekijänäkökulmista. Tavoitteena oli myös nostaa esille kehitysehdotuksia. Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen tutkimus ja se toteutettiin teemahaastatteluilla.
Tulokset analysoitiin aineistolähtöisellä sisällön analyysillä käyttäen teemoittelua ja luokittelua.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että asiakkaat kokivat itsemääräämisoikeutensa pääsääntöisesti hyväksi, mutta kehityskohteitakin löytyi. Asiakkaan kokivat itsemääräämisoikeutensa koostuvan itsenäisestä päätöksenteosta, yksilöllisen palvelun saannista, luottamussuhteesta avustavien työntekijöiden kanssa, kuulluksi tulemisesta, kunnioituksesta, tasa-arvosta, osallisuudesta sekä omien elämänarvojen huomioiduksi tulemisesta. Myös työntekijöiden suhtautumisella, asenteilla ja sitoutumisella koettiin olevan vaikutusta itsemääräämisoikeuden toteutumiseen. Työntekijöillä oli samanlaisia ajatuksia asiakkaiden itsemääräämisoikeudesta. Työntekijät kokivat asiakkaan itsemääräämisoikeuden koostuvan asiakkaan kuulemisesta, osallisuudesta ja itsenäisestä päätöksenteosta, ihmisarvon kunnioituksesta sekä hoitotahdosta. Työntekijät kokivat asiakkaan itsemääräämisoikeuteen vaikuttaviksi asioiksi myös asiaan suhtautumisen sekä asenteet, aikataulut ja erilaiset työtavat. Myös rajoittamistoimenpiteet turvallisuuden takaamiseksi nousi itsemääräämisoikeuteen vaikuttavaksi tekijäksi.
Kohdeorganisaatiot voivat kehittää asiakkaidensa itsemääräämisoikeutta mahdollistamalla entistä paremmin asiakkaiden kuulemisen sekä osallisuuden palvelutarpeen arvioinnissa ja palvelujen toteuttamiseen liittyvissä seikoissa. Itsemääräämisoikeuden rajoittamiseen asiakkaan turvallisuuden takaamiseksi ei vielä tällä hetkellä ole saatavilla riittävästi menettelyohjeita. Työntekijöiden riittävällä osaamisella, yhteisesti sovituilla arvoilla, työtavoilla ja linjauksilla on vaikutusta asiakkaiden kokemaan itsemääräämisoikeuteen. Asiakkaan itsenäinen päätöksenteko ja kuuleminen tulee mahdollistaa sekä tarjota siihen tarvittava tuki. Hoitotahdon avulla asiakkaan itsemääräämisoikeus pystytään turvaamaan myös tulevaisuudessa.
Tulokset analysoitiin aineistolähtöisellä sisällön analyysillä käyttäen teemoittelua ja luokittelua.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että asiakkaat kokivat itsemääräämisoikeutensa pääsääntöisesti hyväksi, mutta kehityskohteitakin löytyi. Asiakkaan kokivat itsemääräämisoikeutensa koostuvan itsenäisestä päätöksenteosta, yksilöllisen palvelun saannista, luottamussuhteesta avustavien työntekijöiden kanssa, kuulluksi tulemisesta, kunnioituksesta, tasa-arvosta, osallisuudesta sekä omien elämänarvojen huomioiduksi tulemisesta. Myös työntekijöiden suhtautumisella, asenteilla ja sitoutumisella koettiin olevan vaikutusta itsemääräämisoikeuden toteutumiseen. Työntekijöillä oli samanlaisia ajatuksia asiakkaiden itsemääräämisoikeudesta. Työntekijät kokivat asiakkaan itsemääräämisoikeuden koostuvan asiakkaan kuulemisesta, osallisuudesta ja itsenäisestä päätöksenteosta, ihmisarvon kunnioituksesta sekä hoitotahdosta. Työntekijät kokivat asiakkaan itsemääräämisoikeuteen vaikuttaviksi asioiksi myös asiaan suhtautumisen sekä asenteet, aikataulut ja erilaiset työtavat. Myös rajoittamistoimenpiteet turvallisuuden takaamiseksi nousi itsemääräämisoikeuteen vaikuttavaksi tekijäksi.
Kohdeorganisaatiot voivat kehittää asiakkaidensa itsemääräämisoikeutta mahdollistamalla entistä paremmin asiakkaiden kuulemisen sekä osallisuuden palvelutarpeen arvioinnissa ja palvelujen toteuttamiseen liittyvissä seikoissa. Itsemääräämisoikeuden rajoittamiseen asiakkaan turvallisuuden takaamiseksi ei vielä tällä hetkellä ole saatavilla riittävästi menettelyohjeita. Työntekijöiden riittävällä osaamisella, yhteisesti sovituilla arvoilla, työtavoilla ja linjauksilla on vaikutusta asiakkaiden kokemaan itsemääräämisoikeuteen. Asiakkaan itsenäinen päätöksenteko ja kuuleminen tulee mahdollistaa sekä tarjota siihen tarvittava tuki. Hoitotahdon avulla asiakkaan itsemääräämisoikeus pystytään turvaamaan myös tulevaisuudessa.