Sylinterikansien virtausominaisuuksien vertailu
Niemi, Emil (2016)
Niemi, Emil
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218802
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on vertailla samaan polttomoottoriin suunniteltujen, mutta ominaisuuksiltaan erilaisten sylinterikansien virtausominaisuuksia virtausdynamometrillä. Lisäksi tarkoitus on tutkia havaittujen erojen vaikutusta tosielämässä hyödyntäen Metropolian autolaboratorion testimoottoria sekä moottoridynamometriä.
Työssä tarkastellaan myös moottorin polttoaineensyöttö- ja sytytysjärjestelmien säätä-mistä, moottorin kokoonpanon optimoimista sekä testimoottorin rakennetta ja toimintaa.
Työn ohessa tehtiin useita muutoksia ja korjauksia testimoottoriin aikaisemmin ilmenneiden sekä työn yhteydessä havaittujen ongelmien korjaamiseksi.
Sylinterikansien ominaisuuksia tutkittiin onnistuneesti ja moottori saatiin koottua, säädettyä ja testattua suorituskykymittauksia varten. Moottorille oli tarkoitus tehdä suorituskykymittaukset molemmilla testatuilla sylinterikansilla muun konfiguraation pysyessä identtisenä. Varsinaisten suorituskykymittausten alkaessa moottorissa havaittiin kuitenkin työn keskeyt-tänyt vaurio, joka johti työn keskeytymiseen.
Tuloksena saatiin luotettavaa dataa sylinterikansien toiminnasta. Sylinterikansien virtaus-ominaisuuksien vaikutus moottorin toimintaan ja kokoonpanojen suorituskykyerojen ja kan-sien ominaisuuksien analysointi jäi kuitenkin testimoottorin vaurioitumisen vuoksi suoritta-matta.
Työssä tarkastellaan myös moottorin polttoaineensyöttö- ja sytytysjärjestelmien säätä-mistä, moottorin kokoonpanon optimoimista sekä testimoottorin rakennetta ja toimintaa.
Työn ohessa tehtiin useita muutoksia ja korjauksia testimoottoriin aikaisemmin ilmenneiden sekä työn yhteydessä havaittujen ongelmien korjaamiseksi.
Sylinterikansien ominaisuuksia tutkittiin onnistuneesti ja moottori saatiin koottua, säädettyä ja testattua suorituskykymittauksia varten. Moottorille oli tarkoitus tehdä suorituskykymittaukset molemmilla testatuilla sylinterikansilla muun konfiguraation pysyessä identtisenä. Varsinaisten suorituskykymittausten alkaessa moottorissa havaittiin kuitenkin työn keskeyt-tänyt vaurio, joka johti työn keskeytymiseen.
Tuloksena saatiin luotettavaa dataa sylinterikansien toiminnasta. Sylinterikansien virtaus-ominaisuuksien vaikutus moottorin toimintaan ja kokoonpanojen suorituskykyerojen ja kan-sien ominaisuuksien analysointi jäi kuitenkin testimoottorin vaurioitumisen vuoksi suoritta-matta.