Virtuaalijohtaminen - esimiehen rooli Toimintojen assistenttipalvelut -tiimissä
Höijer, Nea (2016)
Höijer, Nea
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218796
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218796
Tiivistelmä
Tätä opinnäytetyötä ei ole toteutettu varsinaisena toimeksiantona työnantajalle, vaan idea opinnäytetyön aiheelle on lähtenyt tutkijalta itseltään. Tutkimuksen aiheena on virtuaalijohtaminen ja tavoitteena on selkiyttää esimiehen roolia Toimintojen assistenttipalvelut -tiimissä.
Toimintojen assistenttipalvelut -tiimi on osa kohdeorganisaatiota, OP Ryhmää, joka on suomalainen omistaja-asiakkaidensa omistama finanssiryhmä. OP Ryhmällä on noin 1,4 miljoonaa omistaja-asiakasta ja 180 itsenäistä osuuspankkia. OP Ryhmän tehtävänä on luoda kestävää taloudellista menestystä, turvallisuutta ja hyvinvointia omistaja-asiakkailleen ja muulle toimintaympäristölle vakavaraisuuden ja tehokkuuden avulla. Perustehtävä pyritään toteuttamaan OP Ryhmän asettamien arvojen mukaisesti, jotka ovat: vastuullisuus, ihmisläheisyys ja yhdessä menestyminen.
Tutkimuksen tavoitteena oli selkiyttää esimiehen roolia assistenttitiimissä, jossa kommunikointi tapahtuu pääasiassa virtuaalisesti. Tavoitteena oli ymmärtää niitä johtamiskeinoja, jotka ovat tiimin menestyksen edellytyksenä. Tutkimukseen on perehdytty ensin teoria-osuuden avulla, jonka tavoitteena on saada lukijalle ymmärrys siitä, mitä virtuaalijohtaminen ja tiimityö tarkoittavat. Teoriaa hyödynnettiin empiirisen aineiston keruun jälkeen tutkimustu-osten pohdinnassa ja johtopäätösten tekemisessä. Tutkimus on laadullinen tutkimus, sillä tavoitteena oli kuvata todellista elämää ja vastata kysymyksiin, joita ei voi mitata määrällisesti. Empiirinen aineisto on kerätty haastattelemalle kyseisen tiimin assistentteja, esimiestä sekä yksikönpäällikköä.
Virtuaalisuus koettiin pääasiassa positiivisena asiana osana tiimityötä. Tärkeimpiä esimiehen keinoja tiimin menestymisen kannalta, joita tutkimuksessa nousi esille, olivat luottamus, tavoitteen ja roolien selventäminen sekä vuorovaikutussuhteet ja esimiehen tavoitettavuus.
Toimintojen assistenttipalvelut -tiimi on osa kohdeorganisaatiota, OP Ryhmää, joka on suomalainen omistaja-asiakkaidensa omistama finanssiryhmä. OP Ryhmällä on noin 1,4 miljoonaa omistaja-asiakasta ja 180 itsenäistä osuuspankkia. OP Ryhmän tehtävänä on luoda kestävää taloudellista menestystä, turvallisuutta ja hyvinvointia omistaja-asiakkailleen ja muulle toimintaympäristölle vakavaraisuuden ja tehokkuuden avulla. Perustehtävä pyritään toteuttamaan OP Ryhmän asettamien arvojen mukaisesti, jotka ovat: vastuullisuus, ihmisläheisyys ja yhdessä menestyminen.
Tutkimuksen tavoitteena oli selkiyttää esimiehen roolia assistenttitiimissä, jossa kommunikointi tapahtuu pääasiassa virtuaalisesti. Tavoitteena oli ymmärtää niitä johtamiskeinoja, jotka ovat tiimin menestyksen edellytyksenä. Tutkimukseen on perehdytty ensin teoria-osuuden avulla, jonka tavoitteena on saada lukijalle ymmärrys siitä, mitä virtuaalijohtaminen ja tiimityö tarkoittavat. Teoriaa hyödynnettiin empiirisen aineiston keruun jälkeen tutkimustu-osten pohdinnassa ja johtopäätösten tekemisessä. Tutkimus on laadullinen tutkimus, sillä tavoitteena oli kuvata todellista elämää ja vastata kysymyksiin, joita ei voi mitata määrällisesti. Empiirinen aineisto on kerätty haastattelemalle kyseisen tiimin assistentteja, esimiestä sekä yksikönpäällikköä.
Virtuaalisuus koettiin pääasiassa positiivisena asiana osana tiimityötä. Tärkeimpiä esimiehen keinoja tiimin menestymisen kannalta, joita tutkimuksessa nousi esille, olivat luottamus, tavoitteen ja roolien selventäminen sekä vuorovaikutussuhteet ja esimiehen tavoitettavuus.