Sosiaalinen media matkailijan ostoprosessissa: case Helsingin Markkinointi Oy
Oinas, Janna (2016)
Oinas, Janna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218729
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Helsingin Markkinointi Oy:lle, joka on Helsingin kaupunkimarkkinointiyksikkö ja toimii yhtenä Helsingin kaupungin avaintoimialan, matkailun ja tapahtumien operatiivisena yksikkönä yhdessä Helsingin elinkeino-osaston kanssa. Opinnäy-tetyön tavoitteena on lisätä ymmärrystä sosiaalisesta mediasta matkailijan ostoprosessissa, jotta voitaisiin optimoida Helsingin Markkinointi Oy:n käyttämiä sosiaalisen median kanavien sisältöä kohderyhmien toimintatavoille ja ostokäyttäymiselle sopivammiksi. Visit Helsingin pääasiallisia sosiaalisen median kanavia, joihin tässä opinnäytetyössä halutaan keskittyä, ovat Instagram, Facebook ja Blogi, Twitter ja Pinterest.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus keskittyy matkailijan ostoprosessiin ja ostoprosessin tutki-miseen sosiaalisessa mediassa, mutta sitä ennen tarkastellaan kohdemarkkinointiorganisaa-tioiden toimintaympäristöä, ja kuinka matkailualan kilpailu ja monet muut tekijät vaikuttavat niiden työskentelyyn. Näiden jälkeen avataan kuluttajakäyttäytymistä matkailijan ja sosiaalisen median kannalta.
Opinnäytetyössä käytetään kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen määrällisessä osiossa analysoidaan matkailijan sosiaalisen median käyttöä eri vaiheissa mat-kaa suunnitellessa. Kvalitatiivinen osio syventää kvantitatiivisen osion tuloksia. Kvalitatiivises-sa osiossa käytettiin puolistrukturoitua haastattelua ja kuvia matkailuorganisaatioiden sosiaali-sen median sisällön analysoimiseen.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus keskittyy matkailijan ostoprosessiin ja ostoprosessin tutki-miseen sosiaalisessa mediassa, mutta sitä ennen tarkastellaan kohdemarkkinointiorganisaa-tioiden toimintaympäristöä, ja kuinka matkailualan kilpailu ja monet muut tekijät vaikuttavat niiden työskentelyyn. Näiden jälkeen avataan kuluttajakäyttäytymistä matkailijan ja sosiaalisen median kannalta.
Opinnäytetyössä käytetään kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen määrällisessä osiossa analysoidaan matkailijan sosiaalisen median käyttöä eri vaiheissa mat-kaa suunnitellessa. Kvalitatiivinen osio syventää kvantitatiivisen osion tuloksia. Kvalitatiivises-sa osiossa käytettiin puolistrukturoitua haastattelua ja kuvia matkailuorganisaatioiden sosiaali-sen median sisällön analysoimiseen.