Eri kulttuurien huomioiminen Nurmijärven Helluntaiseurakunnan lapsityössä : Koulutuspäivä vapaaehtoisille lapsityöntekijöille
Kalaniemi, Elise (2016)
Kalaniemi, Elise
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118696
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi koulutuspäivä Nurmijärven Helluntaiseurakunnan vapaaehtoi-sille lapsityöntekijöille. Aiheena oli eri kulttuurien huomioiminen seurakunnan lapsityössä. Kou-lutuspäivä sisälsi teoriaosuuden, jossa käsiteltiin maahanmuuttoa, maahanmuuttajia ja heidän taustojaan, sekä kuinka erityispiirteitä tulee huomioida seurakunnan lapsityössä. Päivä sisälsi myös osuuden, jossa romaniväestön edustaja kertoi heidän kulttuuristaan. Koulutuspäivän kautta haluttiin myös antaa konkreettinen menetelmä tueksi lapsityöhön. Menetelmänä oli ku-vakommunikointikansio ja rentoutusharjoitus joita suositeltiin käytettäväksi lapsiryhmissä joissa on maahanmuuttajalapsia. Työn tarkoituksena oli kehittää seurakunnan lapsityötä. Lapsityössä halutaan ottaa huomioon eri kulttuurit. Koulutuksen tarkoitus oli jakaa tietoa maahanmuuttajien ja romanien kulttuurillisista erityispiirteistä verrattuna kantasuomalaiseen kulttuuriin. Koulutus-päivän tavoitteena oli vahvistaa vapaaehtoisten työntekijöiden tietoa ja yhteyttä keskusteluiden ja kokemusten jakamisen kautta. Tiedon toivottiin hyödyttävän lapsityöntekijöiden tekemää vapaaehtoistyötä. Työ aloitettiin teorian etsimisellä ja sen kokoamisella. Teoriasta koottiin tie-topaketti koulutuspäivää varten joka esitettiin koulutuspäivässä. Opetusta tuki ja havainnollisti diaesitys.
Työn tutkimus oli kvalitatiivinen, jossa haluttiin saada selville lapsityöntekijöiden kokemuksia eri kulttuureista ja koulutuspäivän annista. Tämä toteutettiin kyselylomakkeen avulla. Lomakkeen kysymykset olivat avoimia ja ne oli jaettu neljään eri teemaan. Nämä teemat olivat työntekijöi-den aikaisempi kokemus eri kulttuureista, päivän sisällön kokeminen, keskusteluiden merkitys ja kehitysehdotukset. Vastauksien luotettavuutta perustellaan avoimilla kysymyksillä, joissa ei pyritä johdattelemaan vastaajaa vaan hänelle annetaan vapaus vastata kysymyksiin avoimesti ja nimettömänä.
Vastauksien perusteella työn tulokset olivat positiivisia. Tämä vahvisti oletuksen koulutuspäivän tarpeellisuudesta ja sen hyödyistä. Helluntaiseurakunta tarttui ajankohtaiseen aiheeseen, jotta vapaaehtoiset työntekijät saisivat ymmärrystä ja tietoa työskennellessä eri kulttuuritaustaisten lasten kanssa. Vastauksien positiivisuudella tarkoitetaan työn onnistuneisuutta suhteessa aiheen tarpeellisuuteen sekä vapaaehtoisten kokemuksia siitä, että päivä varusti heitä jatkamaan työtään uudesta näkökulmasta käsin.
Työn tutkimus oli kvalitatiivinen, jossa haluttiin saada selville lapsityöntekijöiden kokemuksia eri kulttuureista ja koulutuspäivän annista. Tämä toteutettiin kyselylomakkeen avulla. Lomakkeen kysymykset olivat avoimia ja ne oli jaettu neljään eri teemaan. Nämä teemat olivat työntekijöi-den aikaisempi kokemus eri kulttuureista, päivän sisällön kokeminen, keskusteluiden merkitys ja kehitysehdotukset. Vastauksien luotettavuutta perustellaan avoimilla kysymyksillä, joissa ei pyritä johdattelemaan vastaajaa vaan hänelle annetaan vapaus vastata kysymyksiin avoimesti ja nimettömänä.
Vastauksien perusteella työn tulokset olivat positiivisia. Tämä vahvisti oletuksen koulutuspäivän tarpeellisuudesta ja sen hyödyistä. Helluntaiseurakunta tarttui ajankohtaiseen aiheeseen, jotta vapaaehtoiset työntekijät saisivat ymmärrystä ja tietoa työskennellessä eri kulttuuritaustaisten lasten kanssa. Vastauksien positiivisuudella tarkoitetaan työn onnistuneisuutta suhteessa aiheen tarpeellisuuteen sekä vapaaehtoisten kokemuksia siitä, että päivä varusti heitä jatkamaan työtään uudesta näkökulmasta käsin.