Miten itäuusmaalaiset pk-yritykset hyödyntävät digitaalisuutta omassa toiminnassaan
Harinen, Otto (2016)
Harinen, Otto
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118663
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118663
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on antaa lukijalle tietoa digitaalisuudesta sekä sen käyttämisestä pienissä ja keskisuurissa yrityksissä itäuudellamaalla. Teoriaosassa hyödynnetään aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä internetiä, vastaavasti teoksen lopussa käytetään aineistona Haaga-Helian Porvoon toimipisteen opiskelijoiden toimesta syksyllä 2015 tehtyä kvantitatiivista kyselytutkimusta.
Digitaalisuus vaikuttaa kaikkien meidän jokaipäiväisiin elämiimme vahvasti, sitä on joka puolella. Spotify, Uber ja muut digitaaliset asiat ovat arkipäivää. Suomessa on hyvä digitaalisuuden taso, joka on ollut tasaisessa nousussa, mutta nytttemmin sen vauhti on hiipunut.
Pk- yrittäjän näkökulmasta katsottuna digitaalisuus tuo todella paljon mahdollisuuksia ja avaa uusia ovia. Kilpailuvalttien merkitys hälvenee, kun yritykset ottavat uudenlaisia digitaalisen myynnin ja marrkkinoinnin keinoja käyttöön. On kaikenlaisia verkkokampanjoita sekä bannerimainontaa, uutiskirjeitä ja sosiaalisen median mainontaa. Verkkokaupan merkitys on suuri ja se myös kasvaa tasaisesti.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, millaisia puutteita ja vahvuuksia Itäuusmalaisten pk-yritysten digitaalsiuuden tasossa on. Sen perusteella voi myös tehdä johtopäätöksiä mihin suuntaan itäuusmaalaisten pk-yritysten digitaalisuuden tasoa olisi ehkä kannattavaa kehittää.
Digitaalisuus vaikuttaa kaikkien meidän jokaipäiväisiin elämiimme vahvasti, sitä on joka puolella. Spotify, Uber ja muut digitaaliset asiat ovat arkipäivää. Suomessa on hyvä digitaalisuuden taso, joka on ollut tasaisessa nousussa, mutta nytttemmin sen vauhti on hiipunut.
Pk- yrittäjän näkökulmasta katsottuna digitaalisuus tuo todella paljon mahdollisuuksia ja avaa uusia ovia. Kilpailuvalttien merkitys hälvenee, kun yritykset ottavat uudenlaisia digitaalisen myynnin ja marrkkinoinnin keinoja käyttöön. On kaikenlaisia verkkokampanjoita sekä bannerimainontaa, uutiskirjeitä ja sosiaalisen median mainontaa. Verkkokaupan merkitys on suuri ja se myös kasvaa tasaisesti.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, millaisia puutteita ja vahvuuksia Itäuusmalaisten pk-yritysten digitaalsiuuden tasossa on. Sen perusteella voi myös tehdä johtopäätöksiä mihin suuntaan itäuusmaalaisten pk-yritysten digitaalisuuden tasoa olisi ehkä kannattavaa kehittää.