Pop up –yrityksen perustaminen – case Nokkosherkut
Liljegren, Kia (2016)
Liljegren, Kia
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118581
Tiivistelmä
Villiruoka, kasvisruoka, lähiruoka – tämän hetken kuumimmat ruokatrendit loivat markkina-raon Nokkosherkut pop up -yritykselle. Tässä opinnäytetyössä esitellään Nokkosherkut pop up -yrityksen liikeidea, eli nokkosista kotona valmistettujen tuotteiden jälleenmyynti tapah-tumissa sekä tilauksina sosiaalisen median eri kanavien kautta. Liiketoiminta sijoittuu pää-asiassa Helsingin alueelle. Toiminnassa halutaan korostaa tämän hetken ruokatrendejä ku-ten villiruokaa, puhdasta ruokaa sekä tuotteiden kotikutoisuutta – sitä että tuote tulee suo-raan tuottajalta ruokapöytään. Nokkosherkkujen perustamiseen innoitti myös tänä vuonna voimaan tullut muutos pop up -yrityksen perustamisesta. Viime vuonna verottajan toimesta linjattiin, että verolait sallivat pienimuotoisen liiketoiminnan ilman arvolisäverollisuutta. Jos vuotuinen liikevaihto on alle 8500 euroa, ei tarvitse ilmoittautua arvolisäverolliseksi. Pop up -yrityksen voi siis perustaa kuka tahansa, milloin tahansa.
Opinnäytetyön tietoperustan aiheita ovat pop up -yritys ja sen perustamisprosessi, toimin-nan organisointi ja ruokatrendit. Tietoperustan pop up -yritys osiossa käydään läpi pop up -yrityksen merkitystä ja sen syntymisen eri vaihteita. Ruokatrendi osiossa käsitellään tämän hetken ruokatrendejä ja niiden kehittymistä Suomessa. Produktiosassa käsitellään Nokkos-herkkujen muodostumista ideasta toimivaksi yritykseksi sekä asiakkaiden kehittämisehdo-tuksia kyselyn muodossa. Produktiosiossa avataan myös asiakastyytyväisyyskyselyä ja sen tuloksia.
Opinnäytetyön tietoperustan aiheita ovat pop up -yritys ja sen perustamisprosessi, toimin-nan organisointi ja ruokatrendit. Tietoperustan pop up -yritys osiossa käydään läpi pop up -yrityksen merkitystä ja sen syntymisen eri vaihteita. Ruokatrendi osiossa käsitellään tämän hetken ruokatrendejä ja niiden kehittymistä Suomessa. Produktiosassa käsitellään Nokkos-herkkujen muodostumista ideasta toimivaksi yritykseksi sekä asiakkaiden kehittämisehdo-tuksia kyselyn muodossa. Produktiosiossa avataan myös asiakastyytyväisyyskyselyä ja sen tuloksia.