Serialisointiliitännäinen Unity-pelikehitysympäristöön
Vartia, Nikke (2016)
Vartia, Nikke
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118568
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118568
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli toteuttaa serialisointiliitännäinen Unity-pelikehitysympäristöön, jonka avulla voidaan tallentaa Unitylla luodun pelin tila tiedostoon ja ladata tallennettu tila tiedostosta takaisin peliin. Liitännäisen päävaatimuksina oli monialustaisuus ja peliobjektien sijainnin serialisointi. Lisäksi liitännäistä luodessa panostettiin sen helppokäyttöisyyteen ja yksinkertaisuuteen, koska tavoitteena oli myös julkaista liitännäinen Unity Asset Storessa.
Aluksi työssä esitellään Unity-pelikehitysympäristö ja erilaisia serialisointiformaatteja. Liitännäisessä päädyttiin käyttämään tekstityyppistä JSON-serialisaatiota. Itse liitännäinen toteutettiin C#-ohjelmointikielellä. Ongelmallisinta serialisoinnin kannalta oli Component-tyypin serialisointi. Se ratkaistiin käyttämällä reflektiota.
Työn lopussa esitellään toteutuksessa huomattuja rajoitteita ja pohditaan, minkälaista jatkokehitystä voisi vielä tehdä. Liitännäisen todettiin pääosin täyttävän asetetut vaatimukset. Helppokäyttöisyyden puutteiden vuoksi liitännäisen ei koettu olevan vielä valmis Asset Storeen.
Aluksi työssä esitellään Unity-pelikehitysympäristö ja erilaisia serialisointiformaatteja. Liitännäisessä päädyttiin käyttämään tekstityyppistä JSON-serialisaatiota. Itse liitännäinen toteutettiin C#-ohjelmointikielellä. Ongelmallisinta serialisoinnin kannalta oli Component-tyypin serialisointi. Se ratkaistiin käyttämällä reflektiota.
Työn lopussa esitellään toteutuksessa huomattuja rajoitteita ja pohditaan, minkälaista jatkokehitystä voisi vielä tehdä. Liitännäisen todettiin pääosin täyttävän asetetut vaatimukset. Helppokäyttöisyyden puutteiden vuoksi liitännäisen ei koettu olevan vielä valmis Asset Storeen.