Asiakaslähtöistä markkinointia : Ostajapersoonat inbound-markkinoinnin tukena
Korteniemi, Anniina (2016)
Korteniemi, Anniina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118557
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118557
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on perehtyä inbound-markkinointiin sekä ostajapersooniin ja niiden määrittelyyn osana inbound-markkinointia ja markkinoinnin automaatiota. Teoriaosuus käsittelee markkinoinnin muutosta asiakaslähtöiseksi ja tarkastelee siihen vaikuttavia tekijöitä. Työssä selvitetään, mitä asiakaslähtöisyys on inbound-markkinoinnin näkökulmasta, millainen ostoprosessi on nykypäivänä tavallinen ja mihin se on kehittymässä.
Kehittämistehtävän tarkoituksena on luoda tapaustutkimusta hyödyntäen ostajapersoonat osaksi Martelan inbound-markkinointia. Työn tutkimuksellinen osuus on tapaustutkimus, jossa pääsääntöinen tiedonkeruumenetelmä on haastattelututkimus, joka toteutettiin puolistrukturoituna. Tutkimuksellisen osuuden tarkoituksena on tuottaa tietoa ostajapersoonien luontia varten. Ostajapersoonatutkimus on tärkeä vaihe inbound-markkinointiin siirtymisessä, sillä ostajapersoonat ovat inbound-markkinoinnin kulmakivi.
Markkinoijat ovat käyttäneet perinteisesti eri outbound-markkinoinnin keinoja, kuten TV-, radio- ja printtimainontaa, puhelinmyyntiä, suoramarkkinointia sekä messuja herättämään kiinnostusta asiakkaissa. Asiakkaat käyttävät nykypäivänä useita eri kanavia ostoprosessin varrella. Asiakkaan ongelmien ratkaisemiseen keskittyvä sisältö on inbound-markkinoinnin perusta. Blogien, oppaiden ja muun laadukkaan asiantuntijasisällön avulla pystytään houkuttelemaan tuotteista ja palveluista kiinnostuneet asiakkaat yrityksen valikoiman pariin.
Työn avulla saatiin selville eri ostajapersoonien tavoitteita, haasteita ja ongelmia, joihin voidaan nyt esittää ratkaisua ostajapersoonakorteissa. Tutkimuksen avulla tiedetään, millaisten asioiden äärellä prospektit ja asiakkaat kääntyvät hakukoneen puoleen ja mistä muualta he hankkivat tietoa. Tutkimus auttaa myös entistä henkilökohtaisemman ja puhuttelevamman sisällöntuotannon suunnittelussa ja toteutuksessa, kun tiedetään päättäjäryhmien mieltymyksistä ja tarpeista. Nyt luodut ostajapersoonakuvaukset tulevat organisaation päivittäiseen käyttöön. Opinnäytetyön lopputuloksena syntyy myös inbound-markkinoinnin prosessikuvaus Martelalle.
Kehittämistehtävän tarkoituksena on luoda tapaustutkimusta hyödyntäen ostajapersoonat osaksi Martelan inbound-markkinointia. Työn tutkimuksellinen osuus on tapaustutkimus, jossa pääsääntöinen tiedonkeruumenetelmä on haastattelututkimus, joka toteutettiin puolistrukturoituna. Tutkimuksellisen osuuden tarkoituksena on tuottaa tietoa ostajapersoonien luontia varten. Ostajapersoonatutkimus on tärkeä vaihe inbound-markkinointiin siirtymisessä, sillä ostajapersoonat ovat inbound-markkinoinnin kulmakivi.
Markkinoijat ovat käyttäneet perinteisesti eri outbound-markkinoinnin keinoja, kuten TV-, radio- ja printtimainontaa, puhelinmyyntiä, suoramarkkinointia sekä messuja herättämään kiinnostusta asiakkaissa. Asiakkaat käyttävät nykypäivänä useita eri kanavia ostoprosessin varrella. Asiakkaan ongelmien ratkaisemiseen keskittyvä sisältö on inbound-markkinoinnin perusta. Blogien, oppaiden ja muun laadukkaan asiantuntijasisällön avulla pystytään houkuttelemaan tuotteista ja palveluista kiinnostuneet asiakkaat yrityksen valikoiman pariin.
Työn avulla saatiin selville eri ostajapersoonien tavoitteita, haasteita ja ongelmia, joihin voidaan nyt esittää ratkaisua ostajapersoonakorteissa. Tutkimuksen avulla tiedetään, millaisten asioiden äärellä prospektit ja asiakkaat kääntyvät hakukoneen puoleen ja mistä muualta he hankkivat tietoa. Tutkimus auttaa myös entistä henkilökohtaisemman ja puhuttelevamman sisällöntuotannon suunnittelussa ja toteutuksessa, kun tiedetään päättäjäryhmien mieltymyksistä ja tarpeista. Nyt luodut ostajapersoonakuvaukset tulevat organisaation päivittäiseen käyttöön. Opinnäytetyön lopputuloksena syntyy myös inbound-markkinoinnin prosessikuvaus Martelalle.