Digimarkkinointiviestintäsuunnitelma : Suunnittelu ja toteutus Turbiini Yrityskiihdyttämölle
Huuskola, Tuua (2016)
Huuskola, Tuua
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118549
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118549
Tiivistelmä
Toimeksiantonani oli markkinointiviestintäsuunnitelman laatiminen Turbiini Yrityskiihdyttämölle. Toteutustapa oli toiminnallinen, sillä tuotettu markkinointiviestintäsuunnitelma toteutettiin käytännössä keväällä 2016.
Turbiini Yrityskiihdyttämö lanseerattiin Metropolia Ammattikorkeakoulun ja Vantaan kaupungin yhteistyöhankkeena lokakuussa 2015. Uusi kiihdyttämö tarvitsi markkinointiviestintäsuunnitelman, jonka toteutuksen kautta pyrittiin lisäämään näkyvyyttä ja tunnettuutta sekä hankkimaan asiakkaita. Suunnitelma keskittyi inbound-markkinointiin sosiaalisessa mediassa, kohderyhmänä Vantaan alueen PK-yritykset.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin digitaalista markkinointia, sisältömarkkinointia ja sosiaalista mediaa käsittelevää kirjallisuutta sekä Internet-lähteitä. Materiaalina käytettiin myös Vantaan elinkeinojohtajan José Valannan haastattelua.
Teoriaan tukeutuen laadittiin lopputuloksena markkinointiviestintäsuunnitelma, joka vietiin käytäntöön kevään 2016 aikana. Markkinointiviestintäsuunnitelman toteutus paljasti suunnitelmassa selkeitä, mutta kehitettävissä olevia heikkouksia. Toteutettaessa kävi ilmi, että tavoitteiden tarkempi määrittely sekä monipuolisemmat toimenpiteet olisivat johtaneet parempiin tuloksiin. Tulevaisuudessa toimeksiantajan tulee myös pohtia markkinointibudjetin käyttöönottoa.
Turbiini Yrityskiihdyttämö lanseerattiin Metropolia Ammattikorkeakoulun ja Vantaan kaupungin yhteistyöhankkeena lokakuussa 2015. Uusi kiihdyttämö tarvitsi markkinointiviestintäsuunnitelman, jonka toteutuksen kautta pyrittiin lisäämään näkyvyyttä ja tunnettuutta sekä hankkimaan asiakkaita. Suunnitelma keskittyi inbound-markkinointiin sosiaalisessa mediassa, kohderyhmänä Vantaan alueen PK-yritykset.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin digitaalista markkinointia, sisältömarkkinointia ja sosiaalista mediaa käsittelevää kirjallisuutta sekä Internet-lähteitä. Materiaalina käytettiin myös Vantaan elinkeinojohtajan José Valannan haastattelua.
Teoriaan tukeutuen laadittiin lopputuloksena markkinointiviestintäsuunnitelma, joka vietiin käytäntöön kevään 2016 aikana. Markkinointiviestintäsuunnitelman toteutus paljasti suunnitelmassa selkeitä, mutta kehitettävissä olevia heikkouksia. Toteutettaessa kävi ilmi, että tavoitteiden tarkempi määrittely sekä monipuolisemmat toimenpiteet olisivat johtaneet parempiin tuloksiin. Tulevaisuudessa toimeksiantajan tulee myös pohtia markkinointibudjetin käyttöönottoa.