Pop up -ravintoloitsija sosiaalisessa mediassa : Markkinoinnin keinot ja haasteet
Jokinen, Timo (2016)
Jokinen, Timo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118524
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella yleisesti sosiaalisen median hyötyjä ja haasteita pop up -ravintoloitsijan markkinoinnin näkökulmasta. Opinnäytetyöllä ei ollut toimeksiantajaa. Työn tavoitteena oli löytää optimaaliset keinot sosiaalisen median hyödyntämiseen, ja paikantaa mahdollisia haasteita, joihin yrittäjä voi markkinoinnissaan törmätä. Lisäksi tavoitteena oli vertailla sosiaalista mediaa markkinointikanavana muihin vaihtoehtoihin. Tarkoituksena oli, että saatuja tutkimustuloksia voidaan mahdollisesti hyödyntää eri pop up -yrittäjien toiminnassa jatkossa. Tutkimusongelmana oli löytää ne tekijät, jotka estävät yrittäjää saamasta maksimaalista hyötyä markkinoinnistaan sosiaalisessa mediassa. Tarkoituksena oli löytää tähän kehitysehdotuksia.
Tutkimusmenetelminä olivat sekä kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin puolistrukturoituna haastatteluna kasvotusten, että kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, joka toteutui e-lomakekyselyn muodossa. Opinnäytetyössä haastateltiin helsinkiläisessä ravintolassa työskentelevää henkilöä. Haastattelussa keskustelu rakentui yleisesti pop up - alan sekä sosiaalisen median kanavien ympärille. Kysely jaettiin Metropolian opiskelijoille sekä omille sosiaalisen median kontakteille. Kyselyssä tiedusteltiin esimerkiksi vastaajien kokemuksia mainonnasta sosiaalisessa mediassa sekä pop up -ravintoloihin liittyviä mielipiteitä.
Tässä opinnäytetyössä esiin tulleet keskeisimmät haasteet pop up -yrittäjän markkinoinnille sosiaalisessa mediassa olivat väärin rakennettu sosiaalisen median strategia, kuluttajan ostokäyttäytymisen väärinymmärtäminen ja pop up -toiminnan tunnettuus.
Johtopäätöksinä opinnäytetyössä syntyivät ajatukset siitä, kuinka tärkeä yrittäjän on levittää toimintansa sosiaalisessa mediassa mahdollisimman laajalti useille kanaville sekä vertaissuosittelun ja asiakkaiden oikeaoppisen lähestymisen tärkeys. Sosiaalisessa mediassa keskusteleva ja osallistuva läsnäolo on myynti edellä kulkevaa markkinointitapaa tehokkaampaa ja kuluttajaystävällisempää. Tämän lisäksi yrittäjän tulisi tehdä toimialaansa tunnetummaksi kuluttajain keskuudessa sosiaalisen median avulla.
Tutkimusmenetelminä olivat sekä kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin puolistrukturoituna haastatteluna kasvotusten, että kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, joka toteutui e-lomakekyselyn muodossa. Opinnäytetyössä haastateltiin helsinkiläisessä ravintolassa työskentelevää henkilöä. Haastattelussa keskustelu rakentui yleisesti pop up - alan sekä sosiaalisen median kanavien ympärille. Kysely jaettiin Metropolian opiskelijoille sekä omille sosiaalisen median kontakteille. Kyselyssä tiedusteltiin esimerkiksi vastaajien kokemuksia mainonnasta sosiaalisessa mediassa sekä pop up -ravintoloihin liittyviä mielipiteitä.
Tässä opinnäytetyössä esiin tulleet keskeisimmät haasteet pop up -yrittäjän markkinoinnille sosiaalisessa mediassa olivat väärin rakennettu sosiaalisen median strategia, kuluttajan ostokäyttäytymisen väärinymmärtäminen ja pop up -toiminnan tunnettuus.
Johtopäätöksinä opinnäytetyössä syntyivät ajatukset siitä, kuinka tärkeä yrittäjän on levittää toimintansa sosiaalisessa mediassa mahdollisimman laajalti useille kanaville sekä vertaissuosittelun ja asiakkaiden oikeaoppisen lähestymisen tärkeys. Sosiaalisessa mediassa keskusteleva ja osallistuva läsnäolo on myynti edellä kulkevaa markkinointitapaa tehokkaampaa ja kuluttajaystävällisempää. Tämän lisäksi yrittäjän tulisi tehdä toimialaansa tunnetummaksi kuluttajain keskuudessa sosiaalisen median avulla.