Terveystiedon oppitunnit : Päihdekasvatusta 8.-luokkalaisille
Laakso, Noora; Leiponen, Tanja (2016)
Laakso, Noora
Leiponen, Tanja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118521
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118521
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena ja tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa terveystiedon oppitunteja alkoholista kahdeksasluokkalaisille. Tehtävinä oli selvittää, millaista on nuorille suunnattu ehkäisevä päihdetyö, millaiset opetusmenetelmät ovat hyviä päihdekasvatuksessa ja mitä kahdeksasluokkalaisten alkoholivalistukseen kuuluu. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä oppilaiden tietoutta alkoholista ja alkoholin vaikutuksista.
Nuorten eniten käyttämä päihde on alkoholi. Alkoholi vaikuttaa kehittyvään nuoreen voimakkaammin kuin aikuiseen. Säännöllinen alkoholinkäyttö voi aiheuttaa keskittymis- ja muistihäiriöitä, ärtyneisyyttä ja nostaa tapaturmariskiä. Ehkäisevän päihdetyön tarkoituksena on ennaltaehkäistä ja vähentää päihteiden aiheuttamia terveydellisiä, sosiaalisia ja yhteiskunnallisia haittoja. Päihdekasvatus kuuluu Suomessa terveystieto-oppiaineeseen, ja sen tavoitteena on opettaa vastuullista päihteisiin suhtautumista ja antaa elämäntaitoja sekä arvoja sisältävää ohjausta. Nuorille suunnatussa ehkäisevän päihdetyön toimissa korostuu kasvatuksellisuus, vuorovaikutus ja osallisuus.
Toiminnallisen osuuden neljä oppituntia toteutettiin kahdelle eri ryhmälle, molemmille kaksi oppituntia. Oppitunnit suunniteltiin niin, että ne sisälsivät teoriatiedon lisäksi toiminnallisia osuuksia, kuten oppilaiden omaa osallistumista ja tietokilpailun. Tunneilla oli kokemusasiantuntija kertomassa oman tarinansa alkoholin käytöstä ja sen seurauksista. Oppitunteja varten valmistettiin diaesitys, joka tulostettiin oppilaille tuntimateriaaliksi. Terveystiedon oppituntien aiheeksi valikoitui alkoholi työelämähenkilön toiveesta. Oppituntien päätteeksi oppilaat täyttivät palautekyselyn, jossa he kertoivat mielipiteensä oppitunneista ja kokemusasiantuntijasta.
Nuorten ehkäisevä päihdetyö on tärkeä toteuttaa kuuntelemalla ja osallistamalla nuoria, ei pelottelemalla. Päihdekasvatuksessa on perinteisen luennoinnin sijaan tärkeää ottaa nuoret mukaan opetukseen, keskustella heidän kanssaan ja kuunnella heidän mielipiteitään. Erilaiset ryhmätyöt ja materiaalin tuottaminen itse ovat hyviä keinoja nuorten osallistamiseen.
Nuorten eniten käyttämä päihde on alkoholi. Alkoholi vaikuttaa kehittyvään nuoreen voimakkaammin kuin aikuiseen. Säännöllinen alkoholinkäyttö voi aiheuttaa keskittymis- ja muistihäiriöitä, ärtyneisyyttä ja nostaa tapaturmariskiä. Ehkäisevän päihdetyön tarkoituksena on ennaltaehkäistä ja vähentää päihteiden aiheuttamia terveydellisiä, sosiaalisia ja yhteiskunnallisia haittoja. Päihdekasvatus kuuluu Suomessa terveystieto-oppiaineeseen, ja sen tavoitteena on opettaa vastuullista päihteisiin suhtautumista ja antaa elämäntaitoja sekä arvoja sisältävää ohjausta. Nuorille suunnatussa ehkäisevän päihdetyön toimissa korostuu kasvatuksellisuus, vuorovaikutus ja osallisuus.
Toiminnallisen osuuden neljä oppituntia toteutettiin kahdelle eri ryhmälle, molemmille kaksi oppituntia. Oppitunnit suunniteltiin niin, että ne sisälsivät teoriatiedon lisäksi toiminnallisia osuuksia, kuten oppilaiden omaa osallistumista ja tietokilpailun. Tunneilla oli kokemusasiantuntija kertomassa oman tarinansa alkoholin käytöstä ja sen seurauksista. Oppitunteja varten valmistettiin diaesitys, joka tulostettiin oppilaille tuntimateriaaliksi. Terveystiedon oppituntien aiheeksi valikoitui alkoholi työelämähenkilön toiveesta. Oppituntien päätteeksi oppilaat täyttivät palautekyselyn, jossa he kertoivat mielipiteensä oppitunneista ja kokemusasiantuntijasta.
Nuorten ehkäisevä päihdetyö on tärkeä toteuttaa kuuntelemalla ja osallistamalla nuoria, ei pelottelemalla. Päihdekasvatuksessa on perinteisen luennoinnin sijaan tärkeää ottaa nuoret mukaan opetukseen, keskustella heidän kanssaan ja kuunnella heidän mielipiteitään. Erilaiset ryhmätyöt ja materiaalin tuottaminen itse ovat hyviä keinoja nuorten osallistamiseen.