KÄYTTÄJÄLÄHTÖINEN VERKKOSIVUSTON KÄYTETTÄVYYSTESTAUS
Oksanen, Jukka-Pekka (2016)
Oksanen, Jukka-Pekka
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118496
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118496
Tiivistelmä
Käytettävyystesti on erittäin ratkaiseva tekijä, miten verkkosivu tulee tavoittamaan asiakkaat ja kuinka hyvin asiakkaat pystyvät käyttämään verkkosivua tehokkaasti. Oikein ja huolella tehty käytettävyystesti parantaa verkkosivujen käytettävyyttä oleellisesti, ja yrityksen asiakaspalvelu paranee tuoden myös uusia asiakkaita.
Opinnäytetyöni käsittelee asiakkaan luona tehtävää käytännön käytettävyystestiä oikeilla testi henkilöillä. Toin esille käytettävyyden testausmenetelmät ja pyrin selvittämään niiden hyviä ja huonoja puolia, kuitenkin keskittyen käytännössä tehtävään käytettävyystestiin, joka soveltuisi parhaiten pienenpien yritysten verkkosivujen testaamiseen. Tutkimusosuuteni koostuu käytettävyystestistä, jossa havainnollistan käytettävyystestin kaikki osa-alueet läpi, ja kuinka tämä tuo esille sivustossa ja varaus järjestelmässä olevat käytettävyysongelmat sekä niihin sopivat korjaus ehdotukset.
Teoriaosuudessa käsittelin käytettävyystestin eri vaiheet. Mitä eri osa-alueita kuuluu testin järjestämiseen ja suunniteluun, ja millainen testi tulisi olemaan. Viimeisessä luvussa ennen tutkimusosuuttani selvitin, millainen on lyhyempi käytettävyystesti ja sen edut.
Tehdyn käytettävyystesti avulla pyrittiin löytämään Mikkeli keilahallin verkkosivuilta ja varaa vuoro järjestelmästä käytettävyysongelmat, ja sivustoa päivitettäessä nämä ongelmat eivät seuraisi päivitetyille sivulle, vaan se olisi asiakkaan kannalta käytettävämpi käytettävyydeltään
Opinnäytetyöni käsittelee asiakkaan luona tehtävää käytännön käytettävyystestiä oikeilla testi henkilöillä. Toin esille käytettävyyden testausmenetelmät ja pyrin selvittämään niiden hyviä ja huonoja puolia, kuitenkin keskittyen käytännössä tehtävään käytettävyystestiin, joka soveltuisi parhaiten pienenpien yritysten verkkosivujen testaamiseen. Tutkimusosuuteni koostuu käytettävyystestistä, jossa havainnollistan käytettävyystestin kaikki osa-alueet läpi, ja kuinka tämä tuo esille sivustossa ja varaus järjestelmässä olevat käytettävyysongelmat sekä niihin sopivat korjaus ehdotukset.
Teoriaosuudessa käsittelin käytettävyystestin eri vaiheet. Mitä eri osa-alueita kuuluu testin järjestämiseen ja suunniteluun, ja millainen testi tulisi olemaan. Viimeisessä luvussa ennen tutkimusosuuttani selvitin, millainen on lyhyempi käytettävyystesti ja sen edut.
Tehdyn käytettävyystesti avulla pyrittiin löytämään Mikkeli keilahallin verkkosivuilta ja varaa vuoro järjestelmästä käytettävyysongelmat, ja sivustoa päivitettäessä nämä ongelmat eivät seuraisi päivitetyille sivulle, vaan se olisi asiakkaan kannalta käytettävämpi käytettävyydeltään