Näytteilleasettaja- ja kävijätutkimukset Käsityömessuilla 2016
Niemi, Jasmin (2016)
Niemi, Jasmin
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018442
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018442
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää näytteilleasettajien ja kävijöiden näkemyksiä vuoden 2016 Käsityömessuihin liittyen. Opinnäytetyöllä oli neljä tavoitetta. Ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä näytteilleasettajien näkökulmasta messutapahtumaan. Toisena tavoitteena oli perehtyä messutapahtuman järjestämiseen. Kolmantena tavoitteena oli toteuttaa tutkimus vuoden 2016 Käsityömessujen näytteilleasettajille. Neljäntenä tavoitteena oli toteuttaa tutkimus vuoden 2016 Käsityömessujen kävijöille.
Opinnäytetyön empiirinen osuus suoritettiin kahden kvantitatiivisen tutkimuksen avulla. Vastaukset kerättiin sähköisesti ja kirjallisesti Webropol-ohjelmaan laadittujen kyselylomakkeiden avulla. Molemmat kyselyt sisälsivät sekä strukturoituja kysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Näytteilleasettajatutkimukseen vastasi 65 alan yrittäjää tai harrastajaa. Kävijätutkimukseen vastasi 186 messukävijää.
Näytteilleasettajatutkimuksen avulla saatiin selville, mitä messuilta odotettiin ja toivottiin. Tutkimuksessa selvisi, että näytteilleasettajat olivat suurimmaksi osaksi yrittäjiä, jotka olivat osallistuneet messuille ennenkin. He osallistuivat messuille pääasiassa myynninedistämisen ja tunnettavuuden lisäämisen vuoksi. Näytteilleasettajien osallistumiseen vaikutti suurimmaksi osaksi aiempi osallistuminen. He viestivät asiakkaille osallistumisestaan messuille.
Kävijätutkimuksessa selvisi, että kävijöistä suurin osa oli kaikenikäisiä naisia. Kävijöitä Käsityömessuille tuli eri puolilta Suomea. Ensisijaisesti kävijät osallistuivat messuille kiinnostuksesta alaa kohtaan ja harrastuksen vuoksi. Messukäynti vastasi hyvin kävijöiden odotuksia. Kävijät olivat tyytyväisiä messujen tarjontaan ja ohjelmaan. Näytteilleasettaja- ja kävijätutkimusten avulla toimeksiantaja sai suoraa palautetta ja kehitysideoita laajentumisen kehittämisen tueksi.
Opinnäytetyön empiirinen osuus suoritettiin kahden kvantitatiivisen tutkimuksen avulla. Vastaukset kerättiin sähköisesti ja kirjallisesti Webropol-ohjelmaan laadittujen kyselylomakkeiden avulla. Molemmat kyselyt sisälsivät sekä strukturoituja kysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Näytteilleasettajatutkimukseen vastasi 65 alan yrittäjää tai harrastajaa. Kävijätutkimukseen vastasi 186 messukävijää.
Näytteilleasettajatutkimuksen avulla saatiin selville, mitä messuilta odotettiin ja toivottiin. Tutkimuksessa selvisi, että näytteilleasettajat olivat suurimmaksi osaksi yrittäjiä, jotka olivat osallistuneet messuille ennenkin. He osallistuivat messuille pääasiassa myynninedistämisen ja tunnettavuuden lisäämisen vuoksi. Näytteilleasettajien osallistumiseen vaikutti suurimmaksi osaksi aiempi osallistuminen. He viestivät asiakkaille osallistumisestaan messuille.
Kävijätutkimuksessa selvisi, että kävijöistä suurin osa oli kaikenikäisiä naisia. Kävijöitä Käsityömessuille tuli eri puolilta Suomea. Ensisijaisesti kävijät osallistuivat messuille kiinnostuksesta alaa kohtaan ja harrastuksen vuoksi. Messukäynti vastasi hyvin kävijöiden odotuksia. Kävijät olivat tyytyväisiä messujen tarjontaan ja ohjelmaan. Näytteilleasettaja- ja kävijätutkimusten avulla toimeksiantaja sai suoraa palautetta ja kehitysideoita laajentumisen kehittämisen tueksi.