Sosiaalisen median suunnitelma : Lakeus Sport
Rintanen, Alexandra (2016)
Rintanen, Alexandra
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018412
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018412
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda Lakeus Sportille sosiaalisen median suunnitelma yrityksen liiketoiminnan tueksi. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä sosiaaliseen mediaan ja erilaisiin kanaviin, joita sosiaalinen media tarjoaa. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli perehtyä sosiaalisen median suunnitteluprosessiin vaiheittain. Opinnäytetyön kolmantena tavoitteena oli analysoida Lakeus Sportin ja valittujen kilpailijoiden sosiaalisen median nykytilaa.
Tämän opinnäytetyön toisessa luvussa tutustutaan sosiaaliseen mediaan ja sosiaalisen median erilaisiin kanaviin. Opinnäytetyön kolmas luku käsittelee sosiaalisen median suunnitteluprosessia ja sen vaiheisiin perehtymistä. Näitä vaiheita ovat nykytilan tarkastelu ja kilpailija-analyysi, tavoitteet, kohderyhmien määrittely, kanavien valinta ja käyttöönotto, sisällön kehittäminen, toiminnan organisointi ja päivitystiheys, kriisiviestintä sekä toiminnan mittaaminen ja seuranta.
Opinnäytetyön neljännessä luvussa perehdytään Lakeus Sportin ja valittujen kilpailijoiden sosiaalisen median nykytilaan. Tämän jälkeen Lakeus Sportille luodaan sosiaalisen median suunnitelma, jonka suunnitteluprosessi noudattaa kolmannessa luvussa esiteltyjä vaiheita. Opinnäytetyön neljännessä luvussa Lakeus Sportille ehdotetaan Facebookin, Instagramin, YouTuben sekä Facebook Messengerin käyttöönottoa. Lisäksi kyseisessä luvussa käsitellään tarkemmin, miten Lakeus Sportin kannattaa edellä mainittuja sosiaalisen median kanavia liiketoiminnassaan hyödyntää.
Työn viimeinen eli viides luku käsittelee opinnäytetyöntekijän omaa pohdintaa aiheesta ja opinnäytetyöprosessista.
Tämän opinnäytetyön toisessa luvussa tutustutaan sosiaaliseen mediaan ja sosiaalisen median erilaisiin kanaviin. Opinnäytetyön kolmas luku käsittelee sosiaalisen median suunnitteluprosessia ja sen vaiheisiin perehtymistä. Näitä vaiheita ovat nykytilan tarkastelu ja kilpailija-analyysi, tavoitteet, kohderyhmien määrittely, kanavien valinta ja käyttöönotto, sisällön kehittäminen, toiminnan organisointi ja päivitystiheys, kriisiviestintä sekä toiminnan mittaaminen ja seuranta.
Opinnäytetyön neljännessä luvussa perehdytään Lakeus Sportin ja valittujen kilpailijoiden sosiaalisen median nykytilaan. Tämän jälkeen Lakeus Sportille luodaan sosiaalisen median suunnitelma, jonka suunnitteluprosessi noudattaa kolmannessa luvussa esiteltyjä vaiheita. Opinnäytetyön neljännessä luvussa Lakeus Sportille ehdotetaan Facebookin, Instagramin, YouTuben sekä Facebook Messengerin käyttöönottoa. Lisäksi kyseisessä luvussa käsitellään tarkemmin, miten Lakeus Sportin kannattaa edellä mainittuja sosiaalisen median kanavia liiketoiminnassaan hyödyntää.
Työn viimeinen eli viides luku käsittelee opinnäytetyöntekijän omaa pohdintaa aiheesta ja opinnäytetyöprosessista.