Laivahenkilökunnan ensitoimenpiteiden kehitys öljyonnettomuustilanteessa Saimaalla
Voroshilin, Denis (2016)
Voroshilin, Denis
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018405
Tiivistelmä
Suomessa vesiliikenteessä sattuu öljyonnettomuuksia joka vuosi. Öljyonnettomuus voi tapahtua myös Saimaalla ja Saimaan kanavalla, jotka ovat sisävesistöjä. Öljyvahinkojen seurauksena voi tulla vakavia seurauksia Saimaan ympäristölle.
Tässä opinnäytetyössä selvitän nykyistä öljyntorjuntavalmiutta Saimaalla ja öljyntorjuntaan liittyvää lainsäädäntöä. Opinnäytetyötä varten tutkin öljyonnettomuuksia Saimaalla. Sen lisäksi keväällä pidettiin opinnäytetyön palaveri Lappeenrannassa, jossa viranomaisia haastateltiin opinnäytetyöhön liittyvistä asioista.
Työn tarkoitus on käyttää ohjeita henkilökunnalle työkaluna öljyonnettomuustilanteessa. Oikeat ohjeet helpottavat yhteistyötä ja selkeyttävät henkilökunnan ensitoimenpiteitä öljyonnettomuuden sattuessa.
Kauppa-aluksilla polttoaineiden tankkien kapasiteetti on melko suuri, siksi suurin öljyonnettomuuden riski tulee nimenomaan niistä. Enemmistö kauppa-aluksista on ulkomaalaisia ja niillä on ulkomainen henkilökunta. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on vähentää mahdollisia riskejä tekemällä ohjeet laivojen henkilökunnalle suomeksi, englanniksi ja venäjäksi.
Tässä opinnäytetyössä selvitän nykyistä öljyntorjuntavalmiutta Saimaalla ja öljyntorjuntaan liittyvää lainsäädäntöä. Opinnäytetyötä varten tutkin öljyonnettomuuksia Saimaalla. Sen lisäksi keväällä pidettiin opinnäytetyön palaveri Lappeenrannassa, jossa viranomaisia haastateltiin opinnäytetyöhön liittyvistä asioista.
Työn tarkoitus on käyttää ohjeita henkilökunnalle työkaluna öljyonnettomuustilanteessa. Oikeat ohjeet helpottavat yhteistyötä ja selkeyttävät henkilökunnan ensitoimenpiteitä öljyonnettomuuden sattuessa.
Kauppa-aluksilla polttoaineiden tankkien kapasiteetti on melko suuri, siksi suurin öljyonnettomuuden riski tulee nimenomaan niistä. Enemmistö kauppa-aluksista on ulkomaalaisia ja niillä on ulkomainen henkilökunta. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on vähentää mahdollisia riskejä tekemällä ohjeet laivojen henkilökunnalle suomeksi, englanniksi ja venäjäksi.