Mediakasvatuksen toteutuminen Tampereen päiväkodeissa
Kaakkolammi, Johanna (2016)
Kaakkolammi, Johanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018396
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mediakasvatuksen tämänhetkistä tilannetta Tampereen kaupungin päiväkodeissa sekä löytää konkreettisia välineitä ja toimintatapoja sen toteuttamisen kehittämiseksi. Tavoitteenani oli muodostaa käsitys siitä, miten työntekijät harjoittavat mediakasvatusta ja millaisia ajatuksia heille syntyy mediakasvatuksesta. Lisäksi tavoitteenani oli tuoda esille mediakasvatuksen toteuttamista hankaloittavia tai estäviä tekijöitä, jotta tulevaisuudessa pystytään puuttumaan mahdollisiin epäkohtiin ja kehittämään niitä.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostivat mediakasvatukseen liittyvät käsitteet ja mediakasvatuksen rooli varhaiskasvatuksessa. Työ toteutettiin sekä kvalitatiivisella että kvantitatiivisella tutkimusotteella. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin kaikkiin Tampereen kaupungin päiväkoteihin. Vastauksia tuli 57 kappaletta. Aineisto analysoitiin käyttämällä kvantitatiivisen tutkimuksen purkamiseen käytettäviä menetelmiä sekä laadullisen aineiston kohdalla sisällönanalyysiä.
Keskeisimpinä tuloksina nousi esille, että mediakasvatuksen käsite on työntekijöillä melko hyvin hallussa ja että työntekijöillä on teorian tasolla ideoita ja ajatuksia, miksi ja miten mediakasvatusta toteutetaan. Kuitenkin yli puolet vastaajista kertoi toteuttavansa mediakasvatusta liian vähän. Tätä selittävänä tekijöinä vahvimpina esille nousivat ajan ja resurssien puute. Suurin osa kyselyyn vastanneista toivoi saavansa myös lisää koulutusta aiheeseen. Kyselyn perusteella yksi suurimmista ongelmista Tampereen päiväkodeissa on niukat käytännön menetelmät ja ideat arjessa mediakasvatuksen toteuttamiseen.
Kehittämisehdotuksena päiväkoteihin ja työntekijöille olisi hyvä jakaa esimerkiksi kattavia tietopaketteja mediakasvatuksesta, joita erilaisilta järjestöiltä ja yhdistyksiltä löytyy paljon. Myös aiheeseen liittyvät koulutukset olisivat tarpeen. Yleisesti asennetta uusiin asioihin ja muutoksiin olisi hyvä herätellä. Jatkossa mediakasvatusta voisi tutkia tavoilla, jotka toisivat lasten kokemuksia ja ääntä esille. Varhaiskasvatuksen työntekijöiden näkökulmaa olisi myös hyvä vahvistaa entisestään, sillä aihe ei ole vielä juurtunut päiväkotien arkeen. Yhtenä mahdollisuutena olisi esimerkiksi toteuttaa toiminnallinen opinnäytetyö kokoamalla mediakasvatuksesta kattava tietopaketti, jota voisi jakaa päiväkoteihin koulutustilaisuuksien muodossa.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostivat mediakasvatukseen liittyvät käsitteet ja mediakasvatuksen rooli varhaiskasvatuksessa. Työ toteutettiin sekä kvalitatiivisella että kvantitatiivisella tutkimusotteella. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin kaikkiin Tampereen kaupungin päiväkoteihin. Vastauksia tuli 57 kappaletta. Aineisto analysoitiin käyttämällä kvantitatiivisen tutkimuksen purkamiseen käytettäviä menetelmiä sekä laadullisen aineiston kohdalla sisällönanalyysiä.
Keskeisimpinä tuloksina nousi esille, että mediakasvatuksen käsite on työntekijöillä melko hyvin hallussa ja että työntekijöillä on teorian tasolla ideoita ja ajatuksia, miksi ja miten mediakasvatusta toteutetaan. Kuitenkin yli puolet vastaajista kertoi toteuttavansa mediakasvatusta liian vähän. Tätä selittävänä tekijöinä vahvimpina esille nousivat ajan ja resurssien puute. Suurin osa kyselyyn vastanneista toivoi saavansa myös lisää koulutusta aiheeseen. Kyselyn perusteella yksi suurimmista ongelmista Tampereen päiväkodeissa on niukat käytännön menetelmät ja ideat arjessa mediakasvatuksen toteuttamiseen.
Kehittämisehdotuksena päiväkoteihin ja työntekijöille olisi hyvä jakaa esimerkiksi kattavia tietopaketteja mediakasvatuksesta, joita erilaisilta järjestöiltä ja yhdistyksiltä löytyy paljon. Myös aiheeseen liittyvät koulutukset olisivat tarpeen. Yleisesti asennetta uusiin asioihin ja muutoksiin olisi hyvä herätellä. Jatkossa mediakasvatusta voisi tutkia tavoilla, jotka toisivat lasten kokemuksia ja ääntä esille. Varhaiskasvatuksen työntekijöiden näkökulmaa olisi myös hyvä vahvistaa entisestään, sillä aihe ei ole vielä juurtunut päiväkotien arkeen. Yhtenä mahdollisuutena olisi esimerkiksi toteuttaa toiminnallinen opinnäytetyö kokoamalla mediakasvatuksesta kattava tietopaketti, jota voisi jakaa päiväkoteihin koulutustilaisuuksien muodossa.