Videopelaamisen vaikutukset nuorten terveyteen ja hyvinvointiin
Kola, Emil (2016)
Kola, Emil
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018359
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää nuorten kokemuksia videopelaamisesta ja tarkastella videopelaamisen vaikutuksia terveyden ja hyvinvoinnin näkökulmasta. Opinnäytetyön keskeisinä kysymyksinä selvitettiin, minkälaisia vaikutuksia videopelaamisella oli nuorten terveyteen ja hyvinvointiin, miten nuoret kokivat oman pelaamisensa ja minkälaisia tapoja pelaamiseen liittyy. Tavoitteena oli selvittää miten videopelaaminen vaikuttaa nuorten terveyteen ja hyvinvointiin, sekä tarkastella videopelaamisen roolia osana nuoren elämää. Opinnäytetyössä hyödynnettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää.
Aineistona toimi Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n Pelitaito-projektin sähköisellä kyselylomakkeella valmiiksi kerätty aineisto, joka saatiin vuoden 2015 aikana useasta eri LAN (Local Area Network) -tapahtumasta. Vastauksia valmiiksi saadussa aineistossa oli yhteensä 907 kappaletta. Aineiston analysoinnissa käytettiin kuvailevaa sisällönanalyysiä, joka toteutettiin SPSS 22 (Stastical Package for Social Sciences Statistics) ja Microsoft Excel -ohjelmistoilla.
Nuoret olivat tyytyväisiä omaan terveyteensä ja hyvinvointiinsa. Haittoja pelaamisesta koettiin koituvan vain harvoin, eikä näillä nähty olevan merkittävää vaikutusta terveyteen tai hyvinvointiin. Kielitaito nähtiin suurimpana hyötynä, mitä peliharrastus on tuonut kavereiden ja strategisen ajattelun kanssa. Pelaaminen koettiin pääosin kivana ja rentouttavana toimintana. Sosiaalisuudella koettiin olevan suuri merkitys. Viikoittainen aika, jonka nuoret käyttivät pelaamiseen, vaihteli vastaajien välillä, mutta enemmistö koki pelanneensa vain joskus liian kauan. Pelaamista hallittiin pääosin nukkumalla riittävästi.
Opinnäytetyöstä saatuja tuloksia voidaan hyödyntää tuomalla terveydenhuollon ammattilaisille tietoa nuorten pelaamistottumuksista sekä videopelaamiseen liittyvistä haitoista ja hyödyistä. Toistettaessa tutkimus antaisi myös tietoa siitä, vaikuttaako vastaajien vanheneminen tuloksiin. Lisäksi voisi olla aiheellista tutkia niiden nuorten kokemuksia pelaamisesta, jotka eivät tapahtumissa käy. Kehitysehdotuksena sairaanhoitajia voitaisiin kouluttaa tunnistamaan pelaamisen haittoja ja hyötyjä sekä ohjeistamaan nuorta, jolla saattaa olla ongelmia pelaamisen hallinnan tai ongelmallisen pelaamisen kanssa.
Aineistona toimi Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n Pelitaito-projektin sähköisellä kyselylomakkeella valmiiksi kerätty aineisto, joka saatiin vuoden 2015 aikana useasta eri LAN (Local Area Network) -tapahtumasta. Vastauksia valmiiksi saadussa aineistossa oli yhteensä 907 kappaletta. Aineiston analysoinnissa käytettiin kuvailevaa sisällönanalyysiä, joka toteutettiin SPSS 22 (Stastical Package for Social Sciences Statistics) ja Microsoft Excel -ohjelmistoilla.
Nuoret olivat tyytyväisiä omaan terveyteensä ja hyvinvointiinsa. Haittoja pelaamisesta koettiin koituvan vain harvoin, eikä näillä nähty olevan merkittävää vaikutusta terveyteen tai hyvinvointiin. Kielitaito nähtiin suurimpana hyötynä, mitä peliharrastus on tuonut kavereiden ja strategisen ajattelun kanssa. Pelaaminen koettiin pääosin kivana ja rentouttavana toimintana. Sosiaalisuudella koettiin olevan suuri merkitys. Viikoittainen aika, jonka nuoret käyttivät pelaamiseen, vaihteli vastaajien välillä, mutta enemmistö koki pelanneensa vain joskus liian kauan. Pelaamista hallittiin pääosin nukkumalla riittävästi.
Opinnäytetyöstä saatuja tuloksia voidaan hyödyntää tuomalla terveydenhuollon ammattilaisille tietoa nuorten pelaamistottumuksista sekä videopelaamiseen liittyvistä haitoista ja hyödyistä. Toistettaessa tutkimus antaisi myös tietoa siitä, vaikuttaako vastaajien vanheneminen tuloksiin. Lisäksi voisi olla aiheellista tutkia niiden nuorten kokemuksia pelaamisesta, jotka eivät tapahtumissa käy. Kehitysehdotuksena sairaanhoitajia voitaisiin kouluttaa tunnistamaan pelaamisen haittoja ja hyötyjä sekä ohjeistamaan nuorta, jolla saattaa olla ongelmia pelaamisen hallinnan tai ongelmallisen pelaamisen kanssa.