Web usability in e-commerce : Usability evaluation of four webshops
Pokki, Sini (2016)
Pokki, Sini
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018351
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018351
Tiivistelmä
Tämän päivän verkkokaupat kohtaavat alati kasvavan kilpailun ja jatkuvasti muuttuvat tietoverkostojen trendit. Monet menestyvät ja onnistuvat luomaan vakaan asiakaspohjan, kun taas toiset epäonnistuvat. Useat tekijät vaikuttavat verkkokauppojen menestykseen. Etenkin käytettävyyden, sen miten helppoa sivua on käyttää, on todistettu olevan avaintekijä siihen menestyykö verkkokauppa.
Tutkimuksen tarkoitus oli tutkia ja vertailla neljän verkkokaupan käytettävyyttä. Sen lisäksi tarkoitus oli saada aikaan sellaista tietoa käytettävyydestä, jota voidaan hyödyntää verkkokauppojen sivujen kehittämisessä. Lisäksi tutkimus toteutettiin, jotta se lisäisi tietoutta siitä kuinka varsinaiset käyttäjät reagoivat käytettävyysvirheisiin nettikaupoissa.
Laadullisessa monitapaustutkimuksessa arvioitiin neljän verkkokaupan käytettävyyttä kahdentoista osallistujan avustuksella. Osallistujia pyydettiin demonstroimaan todellisuutta vastaava ostostilanne tehden ennalta määritettyjä tehtäviä havainnoitsijan läsnä ollessa. Jokaista testitilannetta seurasi aina lyhyt haastattelu, jonka tarkoitus oli selvittää osallistujien tuntemuksia nettisivuista.
Nettisivuilta löydetyt käytettävyysongelmat olivat: epäloogisuus sivuston rakenteessa, sekä ongelmat tärkeiden ominaisuuksien toimivuudessa, merkityksellisen sisällön löydettävyydessä ja luettavuudessa. Lisäksi tutkimustulokset viittaavat siihen että merkittävimmät käyttäjäkokemukseen vaikuttavat ongelmat johtuivat haku- ja selaustoimintojen epäonnistuneesta asettelusta ja toimimattomuudesta.
Tämä opinnäytetyö toimii myös kannusteena ja ideoiden lähteenä yrittäjille jotka pohtivat sitä miten tehdä käytettävyystestausta kannattavasti ilman suuria määriä rahaa, aikaa, kokemusta tai isoa testiryhmää.
Tutkimuksen tarkoitus oli tutkia ja vertailla neljän verkkokaupan käytettävyyttä. Sen lisäksi tarkoitus oli saada aikaan sellaista tietoa käytettävyydestä, jota voidaan hyödyntää verkkokauppojen sivujen kehittämisessä. Lisäksi tutkimus toteutettiin, jotta se lisäisi tietoutta siitä kuinka varsinaiset käyttäjät reagoivat käytettävyysvirheisiin nettikaupoissa.
Laadullisessa monitapaustutkimuksessa arvioitiin neljän verkkokaupan käytettävyyttä kahdentoista osallistujan avustuksella. Osallistujia pyydettiin demonstroimaan todellisuutta vastaava ostostilanne tehden ennalta määritettyjä tehtäviä havainnoitsijan läsnä ollessa. Jokaista testitilannetta seurasi aina lyhyt haastattelu, jonka tarkoitus oli selvittää osallistujien tuntemuksia nettisivuista.
Nettisivuilta löydetyt käytettävyysongelmat olivat: epäloogisuus sivuston rakenteessa, sekä ongelmat tärkeiden ominaisuuksien toimivuudessa, merkityksellisen sisällön löydettävyydessä ja luettavuudessa. Lisäksi tutkimustulokset viittaavat siihen että merkittävimmät käyttäjäkokemukseen vaikuttavat ongelmat johtuivat haku- ja selaustoimintojen epäonnistuneesta asettelusta ja toimimattomuudesta.
Tämä opinnäytetyö toimii myös kannusteena ja ideoiden lähteenä yrittäjille jotka pohtivat sitä miten tehdä käytettävyystestausta kannattavasti ilman suuria määriä rahaa, aikaa, kokemusta tai isoa testiryhmää.