Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Kotihoidon asiakkaiden kokemuksia ja kehittämistoiveita Palvelukeskus Helsingin etähoidosta
Vaarala, Riitta (2016)
Vaarala, Riitta
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018330
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018330
Tiivistelmä
Ikäihmisten kotona asumisen turvaamiseksi on ollut välttämätöntä kehittää hoitoratkaisuja, joita voidaan toteuttaa vähemmällä henkilötyöllä ja kustannuksilla. Palvelukeskus Helsingin etähoitopalvelu aloitti toimintansa Helsingin kaupungin kotihoidossa keväällä 2014. Palvelukeskus Helsingin etähoito on kuva- ja äänivälitteistä hoivapalvelua kotihoidon asiakkaan ja Palvelukeskuksessa toimivan etähoitajan välillä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tietoa Helsingin kaupungin kotihoidon asiakkailta (n = 12) Palvelukeskus Helsingin etähoidon käyttökokemuksista. Tarkoituksena oli myös selvittää, miten kotihoidon asiakkaat toivoisivat Palvelukeskus Helsingin kehittävän etähoitoa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa Palvelukeskus Helsingille etähoidon käytön kokemuksista ja kehittämisajatuksista, jotta palvelua voidaan kehittää laadukkaammaksi ja tuottavammaksi.
Opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla kesällä 2016. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla. Tuloksien mukaan haastateltavilla ei esiintynyt juurikaan ennakkoluuloja etähoitoa kohtaan. Useimmat haastateltavat eivät olleet saaneet riittävästi tietoa etähoidosta ennen palvelun käyttöönottoa. Haastateltavat olivat pääosin tyytyväisiä etähoitoon. Tutkimuksessa nousi esille, että etähoitajien ja haastateltavien välisillä keskusteluilla oli tärkeä merkitys koettuun asiakastyytyväisyyteen. Kaikki haastateltavat pitivät etähoitolaitteen eli tabletin käyttöä helppona. Suurin osa haastateltavista koki etähoidon soveltuvan heidän käyttöönsä. Etähoitopalvelun hinta vaikutti siihen, aiottiinko palvelua käyttää jatkossa. Yleensä etähoito ei parantanut haastateltavien kotona pärjäämistä. Haastateltavien kehittämistoiveet liittyivät pääosin hoitajien ja etähoidon antamaan palveluun sekä tabletin ominaisuuksiin ja tekniikan toimivuuteen.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää Palvelukeskus Helsingin etähoitopalvelun kehittämisessä. Palvelukeskus Helsingin etähoidon käyttökokemuksista ja vaikutuksista ei ole juuri aiempaa tutkittua tietoa. Etähoidon asiakkaiden ja etähoitajien käyttökokemuksia ja kehittämistoiveita Palvelukeskus Helsingin etähoidosta olisi hyvä tutkia lisää. Samoin olisi hyödyllistä tutkia Palvelukeskus Helsingin etähoidon vaikuttavuutta ja soveltuvuutta asiakkaiden hoidossa. Tutkimukset tulisi kohdistaa riittävän suurille kohdejoukoille, jotta voitaisiin tehdä luotettavia johtopäätöksiä. Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää ja soveltaa myös muiden ikääntyneille suunnattujen etäkotihoidon palvelumallien kehittämisessä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tietoa Helsingin kaupungin kotihoidon asiakkailta (n = 12) Palvelukeskus Helsingin etähoidon käyttökokemuksista. Tarkoituksena oli myös selvittää, miten kotihoidon asiakkaat toivoisivat Palvelukeskus Helsingin kehittävän etähoitoa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa Palvelukeskus Helsingille etähoidon käytön kokemuksista ja kehittämisajatuksista, jotta palvelua voidaan kehittää laadukkaammaksi ja tuottavammaksi.
Opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla kesällä 2016. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla. Tuloksien mukaan haastateltavilla ei esiintynyt juurikaan ennakkoluuloja etähoitoa kohtaan. Useimmat haastateltavat eivät olleet saaneet riittävästi tietoa etähoidosta ennen palvelun käyttöönottoa. Haastateltavat olivat pääosin tyytyväisiä etähoitoon. Tutkimuksessa nousi esille, että etähoitajien ja haastateltavien välisillä keskusteluilla oli tärkeä merkitys koettuun asiakastyytyväisyyteen. Kaikki haastateltavat pitivät etähoitolaitteen eli tabletin käyttöä helppona. Suurin osa haastateltavista koki etähoidon soveltuvan heidän käyttöönsä. Etähoitopalvelun hinta vaikutti siihen, aiottiinko palvelua käyttää jatkossa. Yleensä etähoito ei parantanut haastateltavien kotona pärjäämistä. Haastateltavien kehittämistoiveet liittyivät pääosin hoitajien ja etähoidon antamaan palveluun sekä tabletin ominaisuuksiin ja tekniikan toimivuuteen.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää Palvelukeskus Helsingin etähoitopalvelun kehittämisessä. Palvelukeskus Helsingin etähoidon käyttökokemuksista ja vaikutuksista ei ole juuri aiempaa tutkittua tietoa. Etähoidon asiakkaiden ja etähoitajien käyttökokemuksia ja kehittämistoiveita Palvelukeskus Helsingin etähoidosta olisi hyvä tutkia lisää. Samoin olisi hyödyllistä tutkia Palvelukeskus Helsingin etähoidon vaikuttavuutta ja soveltuvuutta asiakkaiden hoidossa. Tutkimukset tulisi kohdistaa riittävän suurille kohdejoukoille, jotta voitaisiin tehdä luotettavia johtopäätöksiä. Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää ja soveltaa myös muiden ikääntyneille suunnattujen etäkotihoidon palvelumallien kehittämisessä.