Porin kirjastoauton palveluiden asiakaslähtöinen kehittäminen
Huuska, Niina (2016)
Huuska, Niina
Turun ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018328
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018328
Tiivistelmä
Aiemmin kirjastoautojen hankintaan saatu kirjastojen perustamishankerahoitus lakkautettiin vuonna 2015. Tämä on ajanut kunnat miettimään kirjastoautopalveluiden jatkuvuutta ja muiden palveluiden yhdistämistä kirjastoautoihin perustellakseen uuden kirjastoauton hankintaa. Monet opinnäytetyön tekijät ovat tarttuneet haasteeseen suunnitellakseen kirjastoautoihin monipuoliset ja toimivat palvelut.
Tämän työn toimeksiantaja oli Porin kaupunginkirjasto, joka hankki uuden auton 4.1.2016. Moderni kirjastoauto antaa mahdollisuuden monipuolisemmille palveluille. Tämän työn tarkoituksena olikin selvittää, mitä palveluita asiakkaat kirjastoautolta toivovat ja millaista aineistoa kirjastoauton tulee tarjota. Tutkimus toteutettiin palvelumuotoilun periaatteet huomioiden lomakekyselynä Webropol-työkalulla ja paperisena, sekä järjestämällä toiminnallisia ideatyöpajoja koululla ja päiväkodissa. Lisäksi järjestettiin henkilökunnan aivoriihi saatujen tutkimustulosten pohjalta.
Työn tuloksena saatiin laaja näkemys erityisesti lasten ja nuorten toiveista kirjastoauton palvelujen suhteen. He arvostivat erityisesti sellaisia palveluita, joissa he pääsivät itse toteuttamaan itseään. Henkilökunta valitsi toteutettaviksi palveluiksi kirjastoauton vierailun torilla, nukketeatteriteemapäivän ja lasten tutustuttamisen kirjastovirkailijan työhön. Kirjastoautoa aiotaan käyttää myös ennakkoäänestyspaikkana ensi keväänä. Tutkimuksesta saatiin runsaasti muitakin toteuttamiskelpoisia ideoita, joita voi valita myöhemmin toteutettaviksi.
Vaikka tutkimus antoi kattavan kuvan Porin asukkaiden toiveista, ei sitä voi suoraan käyttää muiden kirjastojen palveluiden kehittämiseen. Tutkimuksen toiminnallisia menetelmiä on kuitenkin hyvä käyttää apuna muiden kirjastojen käyttäjien toiveita tutkittaessa.
Tämän työn toimeksiantaja oli Porin kaupunginkirjasto, joka hankki uuden auton 4.1.2016. Moderni kirjastoauto antaa mahdollisuuden monipuolisemmille palveluille. Tämän työn tarkoituksena olikin selvittää, mitä palveluita asiakkaat kirjastoautolta toivovat ja millaista aineistoa kirjastoauton tulee tarjota. Tutkimus toteutettiin palvelumuotoilun periaatteet huomioiden lomakekyselynä Webropol-työkalulla ja paperisena, sekä järjestämällä toiminnallisia ideatyöpajoja koululla ja päiväkodissa. Lisäksi järjestettiin henkilökunnan aivoriihi saatujen tutkimustulosten pohjalta.
Työn tuloksena saatiin laaja näkemys erityisesti lasten ja nuorten toiveista kirjastoauton palvelujen suhteen. He arvostivat erityisesti sellaisia palveluita, joissa he pääsivät itse toteuttamaan itseään. Henkilökunta valitsi toteutettaviksi palveluiksi kirjastoauton vierailun torilla, nukketeatteriteemapäivän ja lasten tutustuttamisen kirjastovirkailijan työhön. Kirjastoautoa aiotaan käyttää myös ennakkoäänestyspaikkana ensi keväänä. Tutkimuksesta saatiin runsaasti muitakin toteuttamiskelpoisia ideoita, joita voi valita myöhemmin toteutettaviksi.
Vaikka tutkimus antoi kattavan kuvan Porin asukkaiden toiveista, ei sitä voi suoraan käyttää muiden kirjastojen palveluiden kehittämiseen. Tutkimuksen toiminnallisia menetelmiä on kuitenkin hyvä käyttää apuna muiden kirjastojen käyttäjien toiveita tutkittaessa.