Leikkien sairaalaan ja saduttamalla lasten maailmaan
Koskela, Mirka (2016)
Koskela, Mirka
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918207
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918207
Tiivistelmä
Tämä projektiluontoinen opinnäytetyö oli osa suurempaa projektikokonaisuutta, jonka tarkoituksena oli järjestää leikkipäiviä Satakunnan keskussairaalan lastenosastolle ja lasten poliklinikoille. Projektikokonaisuudesta toteutettiin yhteensä neljä eri opinnäytetyötä. Oman opinnäytetyöni tarkoituksena oli suunnitella toteuttaa ja arvioida sadutus-hetkiä lapsille. Lisäksi tarkoituksena oli tuoda sadutus-menetelmästä tietoa käytäntöön.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli lapsen turvallisuuden ja osallisuuden tunteen luominen sairaalaympäristössä sadutuksen avulla, sekä paranemisprosessin nopeuttaminen ja positiivisten mielikuvien luominen lapselle. Tavoitteena oli myös, että menetelmä jää työkaluksi helpottamaan vanhempien ja hoitohenkilökunnan arkea ja hoitotyötä lasten parissa. Tavoitteet syntyivät lastenosaston tarpeista kehittää leikin merkitystä hoitotyössä.
Opinnäytetyö koostui kirjallisesta raportista, joka sisälsi teoriatietoa lapsen kasvusta ja kehityksestä, lapsen tunne-elämästä ja osallisuudesta, lapsen sairastumisesta ja sairaalassa olosta, lasten hoitotyön periaatteista sekä leikistä ja sen merkityksestä sairaalassa. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin sadutus-menetelmää sekä lapsen sadutusta ja sadutuksen käyttöä lasten hoitotyössä. Keskeisinä käsitteinä opinnäytetyössä olivat lapsi, leikki, leikki-ikäiset, osallisuus ja sadutus.
Projekti jakautui kolmelle toteutettavalle päivälle, jotka järjestettiin Elokuussa 2016. Toteutus sisälsi kaksi sadutus-päivää lastenosastolla ja poliklinikoilla sekä henkilö-kunnan osastotunnille osallistumisen, jossa esiteltiin kyseinen opinnäytetyö ja käytiin läpi lapsen sadutusta sekä sen merkitystä hoitotyössä.
Projektin toteutus voidaan todeta onnistuneen hyvän palautteen, sekä havainnollisen arvion perusteella. Suullista palautetta saatiin henkilökunnalta, lasten vanhemmilta ja itse lapsilta. Projektin todellinen käyttökelpoisuus jää nähtäväksi hoitohenkilökunnan ja vanhempien ottaessa sadutuksen käyttöön arjessa. Hoitohenkilökunta ja vanhemmat voivat hyödyntää sadutus-menetelmää lasten kohtaamiseen, heidän ajatustensa ja tunteidensa kuunteluun, lasten pelkojen mahdolliseen lievittämiseen sekä mukavaan yhdessäoloon.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli lapsen turvallisuuden ja osallisuuden tunteen luominen sairaalaympäristössä sadutuksen avulla, sekä paranemisprosessin nopeuttaminen ja positiivisten mielikuvien luominen lapselle. Tavoitteena oli myös, että menetelmä jää työkaluksi helpottamaan vanhempien ja hoitohenkilökunnan arkea ja hoitotyötä lasten parissa. Tavoitteet syntyivät lastenosaston tarpeista kehittää leikin merkitystä hoitotyössä.
Opinnäytetyö koostui kirjallisesta raportista, joka sisälsi teoriatietoa lapsen kasvusta ja kehityksestä, lapsen tunne-elämästä ja osallisuudesta, lapsen sairastumisesta ja sairaalassa olosta, lasten hoitotyön periaatteista sekä leikistä ja sen merkityksestä sairaalassa. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin sadutus-menetelmää sekä lapsen sadutusta ja sadutuksen käyttöä lasten hoitotyössä. Keskeisinä käsitteinä opinnäytetyössä olivat lapsi, leikki, leikki-ikäiset, osallisuus ja sadutus.
Projekti jakautui kolmelle toteutettavalle päivälle, jotka järjestettiin Elokuussa 2016. Toteutus sisälsi kaksi sadutus-päivää lastenosastolla ja poliklinikoilla sekä henkilö-kunnan osastotunnille osallistumisen, jossa esiteltiin kyseinen opinnäytetyö ja käytiin läpi lapsen sadutusta sekä sen merkitystä hoitotyössä.
Projektin toteutus voidaan todeta onnistuneen hyvän palautteen, sekä havainnollisen arvion perusteella. Suullista palautetta saatiin henkilökunnalta, lasten vanhemmilta ja itse lapsilta. Projektin todellinen käyttökelpoisuus jää nähtäväksi hoitohenkilökunnan ja vanhempien ottaessa sadutuksen käyttöön arjessa. Hoitohenkilökunta ja vanhemmat voivat hyödyntää sadutus-menetelmää lasten kohtaamiseen, heidän ajatustensa ja tunteidensa kuunteluun, lasten pelkojen mahdolliseen lievittämiseen sekä mukavaan yhdessäoloon.