Esikoululaisen sosiaaliset taidot ja vanhempien osallisuus
Heino, Johanna; Lappi, Anna (2016)
Heino, Johanna
Lappi, Anna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918171
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää vanhempien ja kasvattajien näkemyksiä sosiaalisten ja vuorovaikutustaitojen merkityksestä sekä vanhempien osallisuudesta esikouluvuonna. Opinnäytetyön avulla pyrittiin selvittämään miten tärkeänä vanhemmat ja kasvattajat pitävät sosiaalisten ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä esiopetuksesta perusopetukseen siirryttäessä. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös työelämän kehittäminen. Vanhempien osallisuuden ja heidän näkemyksensä tuottivat arvokasta tietoa siitä, miten vanhemmat voidaan ottaa mukaan laadukkaan varhaiskasvatuksen kehittämistyöhön. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä eräässä Vantaan kaupungin päiväkodissa, joka oli myös opinnäytetyömme toimeksiantaja.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin päiväkodin lasten vanhemmille ja kasvattajille suunnattujen kyselylomakkeiden avulla. Kyselylomakkeet sisälsivät kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia kysymyksiä. Kyselylomakkeet sisälsivät myös suljettuja strukturoituja kysymyksiä. Aineiston analyysin pohjaksi valitsimme kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusta yhdistävän menetelmätriangulaation sen vuoksi, että se sopii hyvin toiminnan kehittämiseen, vaihtoehtojen etsimiseen ja ennen kaikkea sosiaalisten ongelmien tutkimiseen.
Tuloksista ilmeni, että vanhemmat pitivät sosiaalisia taitoja merkityksellisinä perusopetukseen siirryttäessä. Lapsen tukeminen itsenäiseen toimintaan erilaisissa sosiaalisissa- ja vuorovaikutustilanteissa koettiin tärkeäksi vanhempien taholta. Vanhemmat olivat osittain tyytyväisiä osallisuuden toteutumiseen varhaiskasvatuksessa, mutta kokivat kuitenkin, että usein vaikuttaminen on pintapuolista. Keskusteluille kasvattajien kanssa toivottiin enemmän aikaa. Kehittämistoiveina vanhemmat toivat esille monipuolisempia vaikutuskanavia päivähoidon suunnitteluun ja kehittämiseen, kuten sosiaalisen median hyödyntämistä. Lisäksi vanhemmat toivoivat, että perheet huomioitaisiin paremmin yksilöinä. Kasvattajien osalta tuloksista kävi ilmi, että työskentelyrauhan antaminen toisille ja toisten huomioon ottaminen sekä kuuntelemisen taito ovat tärkeitä ja niitä painotettiin vastauksissa.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin päiväkodin lasten vanhemmille ja kasvattajille suunnattujen kyselylomakkeiden avulla. Kyselylomakkeet sisälsivät kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia kysymyksiä. Kyselylomakkeet sisälsivät myös suljettuja strukturoituja kysymyksiä. Aineiston analyysin pohjaksi valitsimme kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusta yhdistävän menetelmätriangulaation sen vuoksi, että se sopii hyvin toiminnan kehittämiseen, vaihtoehtojen etsimiseen ja ennen kaikkea sosiaalisten ongelmien tutkimiseen.
Tuloksista ilmeni, että vanhemmat pitivät sosiaalisia taitoja merkityksellisinä perusopetukseen siirryttäessä. Lapsen tukeminen itsenäiseen toimintaan erilaisissa sosiaalisissa- ja vuorovaikutustilanteissa koettiin tärkeäksi vanhempien taholta. Vanhemmat olivat osittain tyytyväisiä osallisuuden toteutumiseen varhaiskasvatuksessa, mutta kokivat kuitenkin, että usein vaikuttaminen on pintapuolista. Keskusteluille kasvattajien kanssa toivottiin enemmän aikaa. Kehittämistoiveina vanhemmat toivat esille monipuolisempia vaikutuskanavia päivähoidon suunnitteluun ja kehittämiseen, kuten sosiaalisen median hyödyntämistä. Lisäksi vanhemmat toivoivat, että perheet huomioitaisiin paremmin yksilöinä. Kasvattajien osalta tuloksista kävi ilmi, että työskentelyrauhan antaminen toisille ja toisten huomioon ottaminen sekä kuuntelemisen taito ovat tärkeitä ja niitä painotettiin vastauksissa.