Kohti ergonomista kitaransoittoa : Kuinka ohjata lasta ergonomiseen soittoasentoon?
Holmström, Henrik (2016)
Holmström, Henrik
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918164
Tiivistelmä
Käsittelen opinnäytetyössäni soittoharrastusta aloittavien alakouluikäisten lasten klassisen kitaran soittoasentoa ja kitaran soittamisen ergonomiaa. Tarkastelen kitaristin ergonomiaa, yleisiä ongelmakohtia soittoasennossa, lapsen ohjaamista hänelle oikeaan soittoasentoon sekä soittoasentoon ohjaamisen menetelmiä.
Kirjallisuuslähteiden lisäksi opinnäytetyöhön on kerätty tietoa asiantuntijahaastatteluista, joita käytän koko opinnäytetyön perustana. Myös omat mielipiteeni ja kokemukseni soitonopettajana ja kitaristina vaikuttavat työn sisältöön.
Opinnäytetyöstä käy ilmi, että kitaristeille ei ainakaan vielä löydy täysin ergonomisesti järkevää soittoasentoa. Olisi tärkeää, että lasten alkeisopetuksessa kehitetään tietoutta kehon toiminnasta ja motoriikasta. Jos ergonomisesti järkevää soittoasentoa haluttaisiin kehittää olisi sen osuutta musiikin taiteen perusopetuksessa hyvä lisätä. Tämä saattaisi mahdollistaa yhteistyötä esimerkiksi fysioterapeuttien kanssa. Soittoasentoa opettaessaan tulisi opettajien olla perillä opettamistaan asioista ja tiedostaa soittoasennon vaikutus lapsen kehitykseen. Näin soittoasennosta aiheutuvat soiton harrastamisen ongelmat voitaisiin ennaltaehkäistä.
Työn tarkoitus on lisätä mielenkiintoa soittamisen fyysistä puolta kohtaan sekä tarjota klassisen kitaransoiton opettajille näkökulmia soittoasennon opetukseen ja soittoasennon merkitykseen alkeisopetuksessa. Terve soittaja rakennetaan soittoharrastuksen ensiaskelista lähtien, joten ergonomiaan, kehonhuoltoon ja soittoasentoon tulisi kiinnittää huomiota heti ensimmäisestä soittotunnista lähtien.
Kirjallisuuslähteiden lisäksi opinnäytetyöhön on kerätty tietoa asiantuntijahaastatteluista, joita käytän koko opinnäytetyön perustana. Myös omat mielipiteeni ja kokemukseni soitonopettajana ja kitaristina vaikuttavat työn sisältöön.
Opinnäytetyöstä käy ilmi, että kitaristeille ei ainakaan vielä löydy täysin ergonomisesti järkevää soittoasentoa. Olisi tärkeää, että lasten alkeisopetuksessa kehitetään tietoutta kehon toiminnasta ja motoriikasta. Jos ergonomisesti järkevää soittoasentoa haluttaisiin kehittää olisi sen osuutta musiikin taiteen perusopetuksessa hyvä lisätä. Tämä saattaisi mahdollistaa yhteistyötä esimerkiksi fysioterapeuttien kanssa. Soittoasentoa opettaessaan tulisi opettajien olla perillä opettamistaan asioista ja tiedostaa soittoasennon vaikutus lapsen kehitykseen. Näin soittoasennosta aiheutuvat soiton harrastamisen ongelmat voitaisiin ennaltaehkäistä.
Työn tarkoitus on lisätä mielenkiintoa soittamisen fyysistä puolta kohtaan sekä tarjota klassisen kitaransoiton opettajille näkökulmia soittoasennon opetukseen ja soittoasennon merkitykseen alkeisopetuksessa. Terve soittaja rakennetaan soittoharrastuksen ensiaskelista lähtien, joten ergonomiaan, kehonhuoltoon ja soittoasentoon tulisi kiinnittää huomiota heti ensimmäisestä soittotunnista lähtien.