Tuottajan monet roolit : Matkani kohti kulttuuritapahtumien tuotannon ammattilaista
Puumala, Sanni (2016)
Puumala, Sanni
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918133
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918133
Tiivistelmä
Kulttuurituottajalta vaaditaan monenlaista osaamista. Tämä portfoliomuotoinen opinnäytetyö käsittelee kolmea kulttuuritapahtumiin liittyvää projektia vuosilta 2015–2016. Opinnäytetyö arvioi projektien haasteita ja onnistumisia sekä sitä, miten ne ovat kasvattaneet kirjoittajan valmiuksia työskennellä tapahtuma-alalla ja etenkin kulttuurituotannon parissa tulevaisuudessa.
Aluksi käsitellään kulttuuritapahtumia keskittyen myöhemmin esiteltävien projektien teemoihin eli kulttuurifestivaaleihin, urbaanin kulttuurin tapahtumiin sekä musiikkitapahtumiin. Tapahtumajärjestämistä käsitellään tapahtumaprosessin, tapahtumamarkkinoinnin, alan tulevaisuuspohdintojen sekä tapahtumatuottajalta vaadittavan ammattiosaamisen näkökulmista. Luvun päättää kirjoittajan sekä teoreettisen että kokemuksellisen tiedon pohjalta luoma ”Tapahtumatuottajan ammattiosaaminen” –taulukko, johon perustuen empiirisen osan projekteja analy- soidaan.
Empiirisessä osassa kutakin projektia tarkastellaan erikseen, mutta samojen teemojen kautta. Ensin esitellään kukin projekti, sitten tarkastellaan sen parannuskohteita, jonka jälkeen analysoidaan sitä, miten projekti on kehittänyt kirjoittajan ammattiosaamista.
Ensimmäisenä paneudutaan #URBCULT-projektiin, jossa keskityttiin tapahtumatuotannon taustatyöhön. Projekti sisälsi muun muassa sosiaalisen median tapahtumamarkkinointiteemaisen tutkimuksen ja blogikirjoitusten tekemistä. Toinen projekti liittyy kirjoittajan Iso-Britanniassa vaihto-opiskelijana osallistumaansa kulttuurifestivaaleihin keskittyneeseen kurssiin, jonka päätyönä tehty essee johdatti muun muassa tapahtuma-alan tulevaisuuden trendien maailmaan. Kolmas ja viimeisin projekti on kirjoittajan työkokemus tuottajaharjoittelijan tehtävästä pienimuotoisella Kaustisen Kamarimusiikkiviikolla.
Opinnäytetyön lopuksi arvioidaan kirjoittajan tämänhetkisiä valmiuksia tapahtuma-alalle sekä tarkastellaan vielä tulevaisuudessa hiottavia osaamisalueita. Viimeiseksi kerrotaan itse opinnäytetyöprosessin kulusta ja onnistumisesta.
Aluksi käsitellään kulttuuritapahtumia keskittyen myöhemmin esiteltävien projektien teemoihin eli kulttuurifestivaaleihin, urbaanin kulttuurin tapahtumiin sekä musiikkitapahtumiin. Tapahtumajärjestämistä käsitellään tapahtumaprosessin, tapahtumamarkkinoinnin, alan tulevaisuuspohdintojen sekä tapahtumatuottajalta vaadittavan ammattiosaamisen näkökulmista. Luvun päättää kirjoittajan sekä teoreettisen että kokemuksellisen tiedon pohjalta luoma ”Tapahtumatuottajan ammattiosaaminen” –taulukko, johon perustuen empiirisen osan projekteja analy- soidaan.
Empiirisessä osassa kutakin projektia tarkastellaan erikseen, mutta samojen teemojen kautta. Ensin esitellään kukin projekti, sitten tarkastellaan sen parannuskohteita, jonka jälkeen analysoidaan sitä, miten projekti on kehittänyt kirjoittajan ammattiosaamista.
Ensimmäisenä paneudutaan #URBCULT-projektiin, jossa keskityttiin tapahtumatuotannon taustatyöhön. Projekti sisälsi muun muassa sosiaalisen median tapahtumamarkkinointiteemaisen tutkimuksen ja blogikirjoitusten tekemistä. Toinen projekti liittyy kirjoittajan Iso-Britanniassa vaihto-opiskelijana osallistumaansa kulttuurifestivaaleihin keskittyneeseen kurssiin, jonka päätyönä tehty essee johdatti muun muassa tapahtuma-alan tulevaisuuden trendien maailmaan. Kolmas ja viimeisin projekti on kirjoittajan työkokemus tuottajaharjoittelijan tehtävästä pienimuotoisella Kaustisen Kamarimusiikkiviikolla.
Opinnäytetyön lopuksi arvioidaan kirjoittajan tämänhetkisiä valmiuksia tapahtuma-alalle sekä tarkastellaan vielä tulevaisuudessa hiottavia osaamisalueita. Viimeiseksi kerrotaan itse opinnäytetyöprosessin kulusta ja onnistumisesta.