Asiakastyytyväisyystutkimus Dividend House Oy:lle
Salminen, Miikka (2016)
Salminen, Miikka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918093
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja tehdä asiakastyytyväisyyskysely Dividend House Oy rahastoyhtiölle. Dividend House Oy on vuonna 2009 perustettu suomalainen, pankeista ja vakuutusyhtiöistä riippumaton, itsenäinen toimija. Yrityksellä on viisi työntekijää ja kolme eri osakerahastoa. Asiakastyytyväisyystutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yrityksen asiakkaiden tyytyväisyys yrityksen toimintaan, sekä kartoittaa uusia kehityskohteita.
Opinnäytetyön kirjoittamisessa käytettiin asiakaspalveluun, asiakastyytyväisyyteen ja sijoittamiseen liittyvää kirjallisuutta. Teoriaosuudessa esitellään toimeksiantajayritys sekä käsitellään sijoittamista ja asiakastyytyväisyyttä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Kyselylomake tehtiin Google Forms -ohjelmalla ja lähetettiin sähköpostilla 276 asiakkaalle syyskuussa 2016. Kyselyn vastausprosentiksi saatiin 28 %. Tulokset avattiin ja havainnollistettiin graafisesti kysymyskohtaisesti.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että Dividend Housen asiakkaat ovat melko tyytyväisiä yrityksen kokonaistoimintaan, mutta kehityskohteitakin löytyi. Esimerkiksi asiakkaat olivat tyytyväisiä asiakaspalveluun, mutta toivoivat aktiivisempaa kotisivujen päivittämistä.
Opinnäytetyön kirjoittamisessa käytettiin asiakaspalveluun, asiakastyytyväisyyteen ja sijoittamiseen liittyvää kirjallisuutta. Teoriaosuudessa esitellään toimeksiantajayritys sekä käsitellään sijoittamista ja asiakastyytyväisyyttä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Kyselylomake tehtiin Google Forms -ohjelmalla ja lähetettiin sähköpostilla 276 asiakkaalle syyskuussa 2016. Kyselyn vastausprosentiksi saatiin 28 %. Tulokset avattiin ja havainnollistettiin graafisesti kysymyskohtaisesti.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että Dividend Housen asiakkaat ovat melko tyytyväisiä yrityksen kokonaistoimintaan, mutta kehityskohteitakin löytyi. Esimerkiksi asiakkaat olivat tyytyväisiä asiakaspalveluun, mutta toivoivat aktiivisempaa kotisivujen päivittämistä.